9783991061694

Diesen Titel bestellen >>

Nature in Musical Modernism Since Mahler

Angelo Pinto, Thomas Peattie (eds.)
 
ISBN 978-3-99106-169-4
brosch., 274 Seiten, sw-Abb., engl.
2025, innsbruck university press • iup

Preis: 36,90 Euro

Dieser Band ist das Ergebnis der internationalen Konferenz Nature in Musical Modernism Since Mahler, die im Juli 2023 in der eindrucksvollen Landschaft von Toblach in Italien stattfand - einem Ort, der eng mit dem kreativen Vermächtnis Gustav Mahlers verbunden ist. Die Sammlung bringt ein breites Spektrum wissenschaftlicher Perspektiven zusammen, um zu erforschen, wie die Idee der Natur als mächtige Inspirationskraft im gesamten Bogen der musikalischen Moderne vom späten neunzehnten Jahrhundert bis in die Gegenwart gedient hat.
Im Mittelpunkt dieser Untersuchung steht die Figur Mahlers selbst, dessen Musik sowohl als Ausgangspunkt als auch als Bezugspunkt dient. Die Autoren untersuchen Mahlers komplexen Dialog mit der romantischen Naturphilosophie und zeichnen nach, wie seine ästhetische Auseinandersetzung mit der Natur Komponisten wie Delius, Berio, Stockhausen und Sciarrino geprägt hat und von ihnen verändert wurde. Die daraus resultierenden Aufsätze beleuchten, wie die sich wandelnden philosophischen und wissenschaftlichen Konzeptionen der Natur neue Ausdrucksmöglichkeiten in der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts eröffneten und alternative Wege zum Hören und Verstehen der musikalischen Moderne aufzeigten.
Auf der Grundlage neuerer Entdeckungen, interdisziplinärer Methoden und bisher unerforschter Zusammenhänge präsentiert Nature in Musical Modernism Since Mahler eine zeitgemäße Neubetrachtung der Genealogie der modernen Musik durch die Brille der Natur. Es richtet sich an Wissenschaftler und Studenten der Musikwissenschaft, Philosophie und Umweltästhetik sowie an alle Leser, die sich für die Kulturgeschichte des Klangs interessieren.

This volume emerges from the international conference Nature in Musical Modernism Since Mahler, held in July 2023 in the evocative landscape of Dobbiaco/Toblach, Italy—a place intimately connected to Gustav Mahler’s creative legacy. The collection brings together a diverse range of scholarly perspectives in order to explore how the idea of nature has served as a powerful force of inspiration across the arc of musical modernism, from the late nineteenth century to the present day.
At the heart of this inquiry is the figure of Mahler himself, whose music functions as both a point of origin and a point of reference. Contributors examine Mahler’s complex dialogue with Romantic Naturphilosophie and trace how his aesthetic engagement with nature helped shape—and was transformed by—composers such as Delius, Berio, Stockhausen, and Sciarrino. The resulting essays illuminate how shifting philosophical and scientific conceptions of nature opened up new expressive possibilities in twentieth- and twenty-first-century music, offering alternative ways of hearing and understanding musical modernism.
Drawing on recent discoveries, interdisciplinary methodologies, and previously unexplored connections, Nature in Musical Modernism Since Mahler presents a timely rethinking of the genealogy of modern music through the lens of nature. It will appeal to scholars and students of musicology, philosophy, and environmental aesthetics, as well as to all readers interested in the cultural history of sound.

DOI: 10.15203/99106-169-4

Federico Celestini
Foreword
DOI: 10.15203/99106-169-4-01

Angelo Pinto, Thomas Peattie
Preface and Acknowledgements
DOI: 10.15203/99106-169-4-02

Milijana Pavlović
Sleeping Pan, Groggy Zarathustra and a Mahlerian Introduction with an Attitude
DOI: 10.15203/99106-169-4-03

Angelo Pinto
The Anti-Anthropocentrism of Schopenhauer and Wagner in Mahler’s Third and Today’s Environmentalist Thought
DOI: 10.15203/99106-169-4-04

Carlo Serra
Mahler’s First Symphony and the Shaping of Melody
DOI: 10.15203/99106-169-4-05

Daniel M. Grimley
Modernity “auf den Bergen:” Delius, Mahler, and Nietzsche’s Ecocriticism
DOI: 10.15203/99106-169-4-06

Thomas Peattie
“. . . Music’s Time Is the Time of the Trees . . .:” Schubert-Mahler-Berio and the Sounds of Nature
DOI: 10.15203/99106-169-4-07

Marcus Zagorski
Stockhausen’s Nature, Deep Ecology, and a Nod to Mahler’s Third
DOI: 10.15203/99106-169-4-08

Paolo Somigli
The “Sounds of Nature” in Salvatore Sciarrino’s Music between Environmental Evocation and Inner Dramaturgy: An Overview
DOI: 10.15203/99106-169-4-09

Jacob Burtenshaw and Sherry Lee
Adorno’s Mahler and Musical Modernism “After Nature”
DOI: 10.15203/99106-169-4-10

Nach oben scrollen