Rebecca Walter, MA
Rebecca Walter holds a BA in Social and Cultural Anthropology from the University of Vienna (2012) and a MA in Human Rights and Democratisation from the European Interuniversity Centre for Human Rights and Democratisation in Venice (2013). She has been working as a scientific researcher at the institute since November 2018, and additionally as scientific manager since March 2021.
Phone: +43 (0) 512 507 73904
Work and Research Focus
Extremism & radicalisation, penal system, human rights; scientific management.
Research Projects
ESBH: Efficient, safe structural detention design in prisons
Stratex - Strategies of extremist organisations within the education sector
Publications 2022
Contributions to Books / Journals
Journal Article (Original Paper)
-
Hofinger, Veronika; Reisinger, Werner; Walter, Rebecca (2022): Homeschooling in Österreich in problematischen Kontexten.
In: Zeitschrift für Bildungsforschung 12, pp. 535 - 552. (Full-text) (DOI) (Web link) -
Lippe, Felix; Walter, Rebecca; Hofinger, Veronika (2022): Evaluating an online-game intervention to prevent violent extremism.
In: Journal for Deradicalization 32, pp. 1 - 34. (Full-text) (Web link)
Other Publications
Research Report (Commissioned Research)
-
Hofinger, Veronika; Walter, Rebecca: Extremismusprävention macht Schule – erste Evaluationsergebnisse.
Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF), Wien, 2022-07-29.
Publications 2021
(Co-)Edited Books
Anthology / Collected Edition (Editorship)
-
Hofinger, Veronika; Mayrhofer, Hemma; Pelikan, Christa; Fuchs, Walter; Hammerschick, Walter; Walter, Rebecca (Hg.) (2021): Sozialwissenschaftliche Aufklärung der Rechtspolitik und -praxis als Berufung. Festschrift für Arno Pilgram zum 75. Geburtstag. Münster, Hamburg, Berlin, Wien, London, Zürich: LIT-Verlag (= Schriften zur Rechts- und Kriminalsoziologie, 11). ISBN 978-3-643-51086-0. (Full-text) (Web link)
Contributions to Books / Journals
Journal Article (Original Paper)
-
Hofinger, Veronika; Lippe, Felix; Walter, Rebecca (2021): Evaluation in der Extremismusprävention. Zur Messung von Effekten einer Intervention am Beispiel des Projekts DECOUNT.
In: SIAK-Journal. Zeitschrift für Polizeiwissenschaft und polizeiliche Praxis 2021/2, pp. 78 - 88. (DOI) (Web link)
Journal Article (Discussion-/Working Paper)
-
Danner, Katharina; Hofinger, Veronika; Walter, Rebecca (2021): Good Practices der Extremismusprävention im Bildungsbereich.
In: IRKS Working Paper 2021, No. 21. (Web link)
Other Publications
Research Report (Commissioned Research)
-
Danner, Katharina; Hofinger, Veronika; Walter, Rebecca: Evaluierung bestehender Präventionsmaßnahmen, Erhebung der Bedarfe und Eruierung von Good Practices.
KIRAS Sicherheitsforschung, Wien, 2021-03-30. -
Reisinger, Werner; Walter, Rebecca; Hofinger, Veronika: Verschwörungsideologische und (rechts-)esoterische Szene, Staatsverweigerer und staatsfeindliche Gruppierungen in Österreich und ihre Aktivitäten im Bildungsbereich: Zwei Fallbeispiele für Strategien im Bildungsbereich.
Institut für angewandte Rechts- und Kriminalsoziologie, Wien, Innsbruck, 2021-12-22.