Dr.in Reingard Spannring

Leopold-Franzens-Universität Innsbruck
Institut für Erziehungswissenschaft
Liebeneggstr. 8, A-6020 Innsbruck
    Zi. 02-10 (2. Stock)
   0043-512-507/40037
  reingard.spannring@uibk.ac.at

Spannring


Profil

 




Publikationen

Artikel (seit 2015)

  • Spannring, R. & Hawke, S. (2021) Anthropocene challenges for youth research: understanding agency and change through complex adaptive systems. Journal of Youth Studies, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13676261.2021.1929886  
  • Russell, C. & Spannring, R. (2019) Editorial: So what for other animals? Environmental education after the animal turn. In: Environmental Education Research 25:8, 1137-1142, doi: 10.1080/13504622.2019.1687639
  • Spannring, R. (2019) Ecological Citizenship Education and the Consumption of Animal Subjectivity. In: Education Sciences, 2019, 9, 41. doi: 10.3390/educsci9010041
  • Spannring, R.; Grusovnik, T. (2018): Leaving the Meatrix? Transformative learning and denialism in the case of meat consumption. In: Environmental Education Research. doi: 10.1080/13504622.2018.1455076
  • Spannring, R. (2017): Ecocentrism: Playing beyond boundaries. In: The Ecological Citizen. 1/Supplement A, pp. 21 - 24.
  • Spannring, R. (2017): Animals in environmental education research. In: Environmental Education Research 23/1, pp 63 - 74.
  • Spannring, R. (2015) I and Animal Thou: Perspectives for the Educational Sciences. In: Society and Animals 23, pp 613-629.

Bücher (seit 2015)

  • Grusovnik, T., Spannring, R.; Lykka Syse, K. (Eds.) (2020) Environmental and Animal Abuse Denial: Averting our Gaze. Lanham, Maryland: Lexington.
  • Kompatscher, G.; Spannring, R.; Schachinger, K. (Eds.) (2017): Human-Animal Studies. Eine Einführung für Studierende und Lehrende. Münster - New York - München - Berlin: Waxmann. [Human-Animal Studies. An Introduction for Students and Teachers/Lecturers], 2. Auflage 2021
  • Spannring, R., Heuberger, R., Kompatscher, G.; Oberprantacher, A.; Schachinger, K.; Boucabeille, A. (Eds.) (2015) Tiere – Texte – Transformationen. Kritische Perspektiven der Human-Animal Studies. Transcript. [Animals – Texts – Transformations. Critical Perspectives of The Human-Animal Studies]
  • Spannring, R., Schachinger, K., Kompatscher, G., Boucabeille, A. (Eds.) (2015) Disziplinierte Tiere?: Perspektiven der Human-Animal Studies für die wissenschaftlichen Disziplinen, Transcript, [Disciplined Animals? Perspectives of the Human-Animal Studies for the Scientific Disciplines]

Buchkapitel (seit 2015)

  • Hawke, S.; Spannring. R. (2022) Embodying the Earth: Environmental Pedagogy and Re-wilding Human Consciousness, in Paulsen, M., Jagodzinski, J.; Hawke, S. (eds.) Pedagogy in the Anthropocene: Re-Wilding Education for a New Earth. Palgrave (forthcoming)
  • Spannring, R. (2021) Youth in the Anthropocene. Questions of intergenerational justice and learning in a more-than-human world. In: Winter, R. & Knapp, G. (eds.) Globalization and Youth: Developments, Analyses and Perspectives. Springer VS, pp. 113-134
  • Spannring, R.; De Giorgio-Schoorl, J. (2020) The horse in the room: The denial of animal subjectivity and agency in social science research on human-horse relationships. In: Grusovnik, T., Spannring, R.; Lykka Syse, K. (2020) Environmental and Animal Abuse Denial: Averting our Gaze. Lanham, Maryland: Lexington, pp. 187-200. ISBN 978-1-7936-1046-1
  • Spannring, R. (2018) Mutual becomings? In search of an ethical pedagogic space in human-horse relationships. In: Lloro-Bidart T.; Banschbach, V. (Eds.) Animals in Environmental Education: Interdisciplinary Approaches to Curriculum and Pedagogy. Palgrave, pp. 79-94, ISBN 978-3-319-98478-0
  • Spannring, R. (2018): The Chicken and the Educator: Debordering Critical Pedagogy in the Anthropocene. In: Grušovnik, T.; Mendieta, E.; Skof, L. (Eds.): Borders and Debordering. Topologies, Praxes, Hospitableness. Lanham, Louisville, u.a.: Rowman & Littlefield, pp. 115 – 132, ISBN 978-1-498-57130-2.
  • Spannring, R. (2018): Mit den Tieren in eine ökologisch nachhaltige Zukunft? In: Strunz, I.; Waschulewski, U. (Eds.): Tiergestützte Pädagogik. Eckpfeiler didaktischen Handelns. Ein theoriebasiertes und praxisorientiertes Arbeitsbuch. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, ISBN 978-3-834-01812-0, S. 210 - 225.
  • Spannring, R. (2017): Martin Bubers Ich und Du im Tier-Mensch Verhältnis – pädagogische Betrachtungen. In: Krobath, Th.; Shakri, A.; Stöger, P. (Eds.): Buber begegnen - Interdisziplinare Zugange zu Martin Bubers Dialogphilosophie. Wuppertal: Arco (= Arco Wissenschaft, 28), ISBN 978-3-938-37567-9, S. 281 - 299
  • Spannring, R., Schachinger, K., Kompatscher, G., Boucabeille, A. (2015) Disziplinierte Tiere? In: Spannring, R., Schachinger, K., Kompatscher, G., Boucabeille, A. (Eds.) (2015) Disziplinierte Tiere?: Perspektiven der Human-Animal Studies für die wissenschaftlichen Disziplinen, Transcript Verlag, pp 13-28 [chapter title in English: Disciplined Animals?]
  • Spannring, R. (2015) Bildungswissenschaft: Auf dem Weg zu einer posthumanistischen Pädagogik? In: Spannring, R., Schachinger, K., Kompatscher, G., Boucabeille, A. (Eds.) (2015) Disziplinierte Tiere?: Perspektiven der Human-Animal Studies für die wissenschaftlichen Disziplinen, Transcript Verlag, pp 29-52 [chapter title in English: Educational Science: On the Way to Posthumanist Pedagogy?]
Nach oben scrollen