Philosophy of education and pedagogy

Education and pedagogy refer to two central concepts of Educational Sciences that demonstrate questions in the philosophy of education and pedagogy: What do we understand under the term “education”? When is one educated? What is the relation of education and knowledge? What should be understood by pedagogy? Who teaches? Who may/can/should/must teach? How can educational desires and pedagogical measures be legitimated? These questions are closely connected to questions about intergenerational relations, the subject, pedagogical fields of practice, etc.

The philosophy of educational and pedagogy combines a philosophical-theoretical framing and methods of empirical research and so goes against the factually unfounded dichotomy between experiential sciences and fundamental reflections. This is closely connected to questions from epistemological and scientific theory in Educational Sciences research; for instance, the question of how a constriction of general Educational Sciences thought can be opened up.

In Innsbruck, we also address these central issues of the philosophy of education and pedagogy in our research and teaching and take them further with our questions and approaches. These include in particular aesthetic approaches and challenges for theory formation in the light of disciplinary (re-)positioning.

 

In particular, we would like to refer to the following publications:

im-raum-der-gruende

Krause, Sabine; Breinbauer, Ines M. (Hg.innen) (2015): Im Raum der Gründe. Einsätze theoretischer Erziehungswissenschaft IV. Würzburg: Königshausen & Neumann.

Normativitaet-und-paedagogik

Fuchs, Thorsten; Jehle, May; Krause, Sabine (Hg.Innen) (2013): Normativität und Normative (in) der Pädagogik. Einsätze theoretischer Erziehungswissenschaft III. Würzburg: Königshausen & Neumann.


vom-alten-und-neuen-zauber-der-bildung2

Reinhartz, Petra (2001): Vom alten und neuen Zauber der Bildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt Forschung.


 


 

  • Fuchs, Thorsten; Jehle, May; Krause, Sabine (Hg.Innen) (2013): Normativität und Normative (in) der Pädagogik. Einsätze theoretischer Erziehungswissenschaft III. Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Krause, Sabine (2021): Doing theory entlang disziplinärer Grenzen: Arbeiten mit Fotografien. In: Thompson, Christiane; Brinkmann, Malte, Rieger-Ladich, Markus (Hg.Innen): Praktiken und Formen der Theorie. Weinheim/Basel: Beltz Juventa, S. 260-279.
  • Krause, Sabine; Breinbauer, Ines M. (Hg.innen) (2015): Im Raum der Grü Einsätze theoretischer Erziehungswissenschaft IV. Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Lohwasser, Diana (2015): “Es ist das Leben sonst nichts.” Existenz in bildungstheoretischer Hinsicht bei Camus, Cioran und Lé Dissertationsschrift, Universität zu Köln.
  • Lohwasser, Diana (2019): Der Erzieher als Manager: Eine kritische Betrachtung. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 95, 4/2019, S. 517-530.
  • Reinhartz, Petra (1996): Von der Differenz zur Idemität? Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Reinhartz, Petra (2001): Vom alten und neuen Zauber der Bildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt Forschung.
  • Reinhartz, Petra (2009): Bilder-Räume in ihrer Bedeutung für Bildungsprozesse, in: Bild-Bildung-Argumentation, hrsg. von Karl Helmer, Gaby Herchert und Sascha Löwenstein. Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 201-211.

 

Nach oben scrollen