Guggenbichler, Elisa, Mag.a BA
Innrain 52, ZiNr. 40512, 5. Stock, Geiwi-Turm
Sprechstunde: nach Vereinbarung
Zur Person
-
Universitätsassistentin (prae-doc) | 2021 - heute
-
Projektmitarbeiterin in der Language Testing Research Group Innsbruck | April 2019 - heute
-
Lehramtsstudium Englisch / Französisch (mit Auszeichnung) an der Universität Innsbruck
- Bachelorstudium Translationswissenschaft an der Universität Innsbruck
Lehre
- VU Einführung in das Testen und Bewerten im Fremdsprachenunterricht
Forschung
-
Testen und Bewerten fremdsprachlicher Kompetenzen (v.a. Englisch / Französisch)
-
Akkommodation beim Testen von Hörverständnis in der L2
-
Aufgabenerstellung für rezeptive Fertigkeiten
-
Kognitive Validität von Schreibaufgaben
-
Eyetracking und Keystroke logging zur empirischen Erforschung von Schreibprozessen
-
Authentizität von Sprachtestaufgaben
Publikationen
Auswahl
-
Kremmel, B., Harding, L. & Guggenbichler, E. (2020). A survey to detect what different groups need to know about language assessment. OASIS Summary of Kremmel, B. & Harding, L. (2020) in Language Assessment Quarterly. https://oasis-database.org/concern/summaries/dj52w484n?locale=en
-
Spöttl, C., Konrad, E., Schwarz, V., Guggenbichler, E., & Kremmel, B. (in press). Authenticity in Language Assessment: Reconceptualizing the Implementation of a Key Principle. In: Will, L., Stadler, W. & I. Eloff (eds.): Authenticity across Languages and Cultures – Themes of Identity in Foreign Language Teaching & Learning. (With a Foreword by Claire Kramsch, UC Berkeley: Authenticity in our times). Bristol, UK: Multilingual Matters.
-
Guggenbichler, E., Eberharter, K., & Kremmel, B. (under review). Investigating cognitive processes during writing tests: Methodological considerations when triangulating data from eye-tracking, keystroke logging, and stimulated recalls. In Manchón, R. & Roca de Larios, J. (Eds.): Research methods in the study of writing processes. John Benjamins.
-
Holzknecht, F., Guggenbichler, E., Zehentner, M., Yoder, M., Konrad, E., & Kremmel, B. (under review, proposal accepted for special issue). Assessing reading ability and reading demands for EMI degree programs: Lecturers as mediators between test results, readability indices, and local challenges. Journal of English as a Medium of Instruction.
-
Eberharter, K., Guggenbichler, E., Zehentner, M., Holzknecht, F., Schwarz, V., & Kremmel, B. (in prep). Exploring the cognitive validity of a computerized writing test using eye-tracking, keystroke logging and stimulated recalls.
-
Guggenbichler, E. (in prep.). Writing processes across foreign languages: same standardized task, different processes?
Alle Publikationen
Institut für Fachdidaktik, Bereich Sprachen
Publikationen 2023
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
-
Eberharter, Kathrin; Kormos, Judit; Guggenbichler, Elisa; Ebner, Viktoria S.; Suzuki, Shungo; Moser-Frötscher, Doris; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (online first): Investigating the impact of self-pacing on the L2 listening performance of young leaner candidates with differing L1 literacy skills.
In: Language Testing. (DOI) (Weblink)
Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
-
Spöttl, Carol; Konrad, Eva; Schwarz, Veronika; Guggenbichler, Elisa; Kremmel, Benjamin (2023): Authenticity in Language Assessment: Revisiting the Implementation of a Key Principle.
In: Will, Leo; Stadler, Wolfgang; Eloff, Irma (Hrsg.): Authenticity across Languages and Cultures. Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. Bristol: Multilingual Matters (= Second language acquisition, 157)., ISBN 9781800411036, S. 53 - 66. (DOI) (Weblink)
Publikationen 2022
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
-
Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency - Implications for admission testing.
In: Journal of English-Medium Instruction 1/2, S. 180 - 203. (DOI) (Weblink) -
Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Zehentner, Matthias; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency utilizing Lexile® measures, Aptis test results, student questionnaire responses, and interviews with lecturers.
In: Research into Reading Grants Report 2, S. 1 - 83. (Weblink)
Wissenschaftsorganisation
- EALTA
- ILTA
- Verbal