Konrad, Eva, Mag.a MA
Zur Person
-
Berufliche Tätigkeiten
-
Wissenschaftliche Mitarbeiterin der Language Testing Research Group Innsbruck, Institut für Fachdidaktik, Universität Innsbruck | November 2021 - heute
-
Universitätsassistentin (prae-doc) | 2014 - 2021
-
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt Standardisierte Reifeprüfung, Universität Innsbruck | 2010 - 2013
-
-
Ausbildung
-
Berufsbegleitendes MA Studium: Language Testing, Lancaster University, Großbritannien, Abschluss mit Auszeichnung
-
Diplomstudium Anglistik und Amerikanistik an der Universität Innsbruck
-
Reifeprüfung mit Auszeichung, BG/BRG Kufstein
-
Lehre
- VU Einführung in das Testen und Bewerten fremdsprachlicher Kompetenzen
Forschung
-
Laufende Projekte
-
Evaluation of a series of item writer training workshops for the school-leaving exam in Croatia (English, Croatian, Mathematics, Physics)
-
Begleitung und Qualitätssicherung der nationalen Kompetenzmessung Englisch der Sekundarstufe I (IKMplus) auf Grundlage der Bildungsstandards (rezeptive Fertigkeiten und Schreiben)
-
-
Abgeschlossene Projekte
-
Assessing writing at lower levels: Research findings, task development locally and internationally, and the opportunities presented by the extended CEFR descriptors (funded project)
-
Standardisierte Reifeprüfung – Project IV
-
Standardisierte Reifeprüfung – Project III
-
-
Forschungsinteresse
-
Entwicklung, Qualitätssicherung und Validierung von Sprachtestaufgaben
-
Language assessment literacy
-
Beurteilung von Schreibfertigkeit auf niedrigeren Niveaustufen
-
Einfluss von Hilfsmitteln auf das Ergebnis von Schreibaufgaben
-
Publikationen
Auswahl
- Spöttl, C., Konrad, E., Schwarz, V., Guggenbichler, E., & Kremmel, B. (in press). Authenticity in Language Assessment: Reconceptualizing the Implementation of a Key Principle. In: Will, L., Stadler, W., & Eloff, I. (Eds.), Authenticity across Languages and Cultures. Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning.
- Holzknecht, F., Guggenbichler, E., Zehentner, M., Yoder, M., Konrad, E., & Kremmel, B. (under review, proposal accepted for special issue). Assessing reading ability and reading demands for EMI degree programs: Lecturers as mediators between test results, readability indices, and local challenges. Journal of English as a Medium of Instruction.
- Konrad, E., Spöttl, C., Holzknecht, F., Kremmel, B. (2018): The role of classroom teachers in standard setting and benchmarking. In: Xerri, D.; Vella Briffa, P. (Eds.): Teacher Involvement in High-Stakes Language Testing. Cham: Springer International Publishing, ISBN 978-3-319-77175-5, S. 11 – 29.
- Kremmel, B., Eberharter, K., Holzknecht, F., Konrad, E. (2018): Fostering language assessment literacy through teacher involvement in high-stakes test development.In: Xerri, D.; Vella Briffa, P. (Eds.): Teacher Involvement in High-Stakes Language Testing. Cham: Springer International Publishing., ISBN 978-3-319-77175-5, S. 173 – 194
- Konrad, E., Holzknecht, F., Schwarz, V., Spöttl, C. (2018): Assessing Writing at Lower Levels: Research Findings, Task Development Locally, and Internationally, and the Opportunities Presented by the Extended CEFR Descriptors. ARAGs Research Reports Online, British Council.
- Holzknecht, F., Eberharter, K., Kremmel, B., Zehentner, M., McCray, G., Konrad, E., Spöttl, C. (2017): Looking into listening: Using eye-tracking to establish the cognitive validity of the Aptis Listening Test. ARAGs Research Reports.
Alle Publikationen
Institut für Fachdidaktik, Bereich Sprachen
Publikationen 2023
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
-
Eberharter, Kathrin; Kormos, Judit; Guggenbichler, Elisa; Ebner, Viktoria S.; Suzuki, Shungo; Moser-Frötscher, Doris; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (online first): Investigating the impact of self-pacing on the L2 listening performance of young leaner candidates with differing L1 literacy skills.
In: Language Testing. (DOI) (Weblink) -
Kremmel, Benjamin; Eberharter, Kathrin; Konrad, Eva; Guggenbichler, Elisa; Moser-Frötscher, Doris; Ebner, Viktoria Sonja; Spöttl, Carol (2023): The CEFR Companion Volume: Opportunities and challenges for language assessment.
In: DiSlaw. Didaktik slawischer Sprachen 2023/Special Issue, S. 65 - 83. (DOI) (Weblink)
Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
-
Spöttl, Carol; Konrad, Eva; Schwarz, Veronika; Guggenbichler, Elisa; Kremmel, Benjamin (2023): Authenticity in Language Assessment: Revisiting the Implementation of a Key Principle.
In: Will, Leo; Stadler, Wolfgang; Eloff, Irma (Hrsg.): Authenticity across Languages and Cultures. Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. Bristol: Multilingual Matters (= Second language acquisition, 157)., ISBN 9781800411036, S. 53 - 66. (DOI) (Weblink)
Publikationen 2022
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
-
Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency - Implications for admission testing.
In: Journal of English-Medium Instruction 1/2, S. 180 - 203. (DOI) (Weblink) -
Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Zehentner, Matthias; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency utilizing Lexile® measures, Aptis test results, student questionnaire responses, and interviews with lecturers.
In: Research into Reading Grants Report 2, S. 1 - 83. (Weblink)
Sonstige Publikationen
elektronische Publikation, wissenschaftliche
-
Moser-Froetscher, Doris; Stampfer, Florian; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Monitoring and Evaluating an assessment training intitiative for the Croatian school-leaving examination in English, Maths, Physics, and Croatian.
Forschungsbericht (Auftragsforschung)
-
Moser-Froetscher, Doris; Stampfer, Florian; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin: Monitoring and Evaluating an assessment training intitiative for the Croatian school-leaving examination in English, Maths, Physics, and Croatian.
Institut des Bundes für Qualitätssicherung im österreichischen Schulwesen, Wien, 31.08.2022.
Publikationen 2018
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
-
Konrad, Eva; Spöttl, Carol; Holzknecht, Franz; Kremmel, Benjamin (2018): The role of classroom teachers in standard setting and benchmarking.
In: Xerri, Daniel; Vella Briffa, Patricia: Teacher Involvement in High-Stakes Language Testing. Cham: Springer International Publishing., ISBN 978-3-319-77175-5, S. 11 - 29. (Weblink) -
Kremmel, Benjamin; Eberharter, Kathrin; Holzknecht, Franz; Konrad, Eva (2018): Fostering language assessment literacy through teacher involvement in high-stakes test development.
In: Xerri, Daniel; Vella Briffa, Patricia: Teacher Involvement in High-Stakes Language Testing. Cham: Springer International Publishing., ISBN 978-3-319-77175-5, S. 173 - 194. (Weblink)
Sonstige Publikationen
elektronische Publikation, wissenschaftliche
-
Konrad, Eva; Holzknecht, Franz; Schwarz, Veronika; Spöttl, Carol (2018): Assessing Writing at Lower Levels: Research Findings, Task Development Locally, and Internationally, and the Opportunities Presented by the Extended CEFR Descriptors. ARAGs Research Reports Online, British Council. (Weblink)
Publikationen 2017
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
-
Holzknecht, Franz; Eberharter, Kathrin; Kremmel, Benjamin; McCray, Gareth; Zehentner, Matthias; Konrad, Eva; Spöttl, Carol (2017): Kognitive Prozesse von FremdsprachenlernerInnen während Hörverstehensaufgaben: Eine Eye-Tracking und Stimulated-Recall Untersuchung.
In: Dalton-Puffer, Christiane; Boeckmann, Klaus-Börge; Hinger, Barbara: ÖGSD Tagungsberichte Vol. 2.1.: Symposium Sprachlehr/lernforschung in Österreich - 10 Jahre ÖGSD. Graz: Österreichische Gesellschaft für Sprachendidaktik (ÖGSD)., S. 112 - 115. (Weblink)
Sonstige Publikationen
elektronische Publikation, wissenschaftliche
-
Holzknecht, Franz; Eberharter, K.athrin; Kremmel, Benjamin; Zehentner, Matthias; McCray, Gareth; Konrad, Eva; Spöttl, Carol (2017): Looking into listening: Using eye-tracking to establish the cognitive validity of the Aptis Listening Test. ARAGs Research Reports. (Weblink)
Publikationen 2013
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenbeitrag, transferorientierter
-
Eberharter, Kathrin; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin; Maurer, Michael; Spöttl, Carol (2013): Matura in the making - Die Entstehung kompetenzorientierter Testaufgaben in den lebenden Fremdsprachen.
In: ILS-Mail - Institutszeitschrift zu aktuellen Themen der LehrerInnenbildung und Schulforschung 1/13, S. 12 - 13. (Weblink)
Wissenschaftsorganisation
-
Mitgliedschaft EALTA
-
Mitgliedschaft ILTA (Special interest groups: Young learners, Language assessment literacy, Test-taker insights in language assessment)
-
Mitglied im Organisationsteam der IATEFL TEASIG Konferenz "Standards and Standardizing in High and Low Stakes Exams. Assessment from classroom to Matura" in Innsbruck | 2011