Guggenbichler, Elisa, Mag.a BA


 
Innrain 52, ZiNr. 40512, 5. Stock, Geiwi-Turm


Sprechstunde: nach Vereinbarung

 
+43/512/507-43021

 
elisa.guggenbichler@uibk.ac.at

Zur Person

  • Universitätsassistentin (prae-doc) | 2021 - heute

  • Projektmitarbeiterin in der Language Testing Research Group Innsbruck | April 2019 - heute

  • Lehramtsstudium Englisch / Französisch (mit Auszeichnung) an der Universität Innsbruck

  • Bachelorstudium Translationswissenschaft an der Universität Innsbruck

Lehre

  • VU Einführung in das Testen und Bewerten im Fremdsprachenunterricht

Forschung

  • Testen und Bewerten fremdsprachlicher Kompetenzen (v.a. Englisch / Französisch)

  • Akkommodation beim Testen von Hörverständnis in der L2

  • Aufgabenerstellung für rezeptive Fertigkeiten

  • Kognitive Validität von Schreibaufgaben

  • Eyetracking und Keystroke logging zur empirischen Erforschung von Schreibprozessen

  • Authentizität von Sprachtestaufgaben


Publikationen

Auswahl

  • Kremmel, B., Harding, L. & Guggenbichler, E. (2020). A survey to detect what different groups need to know about language assessment. OASIS Summary of Kremmel, B. & Harding, L. (2020) in Language Assessment Quarterly. https://oasis-database.org/concern/summaries/dj52w484n?locale=en

  • Spöttl, C., Konrad, E., Schwarz, V., Guggenbichler, E., & Kremmel, B. (in press). Authenticity in Language Assessment: Reconceptualizing the Implementation of a Key Principle. In: Will, L., Stadler, W. & I. Eloff (eds.): Authenticity across Languages and Cultures – Themes of Identity in Foreign Language Teaching & Learning. (With a Foreword by Claire Kramsch, UC Berkeley: Authenticity in our times). Bristol, UK: Multilingual Matters.

  • Guggenbichler, E., Eberharter, K., & Kremmel, B. (under review). Investigating cognitive processes during writing tests: Methodological considerations when triangulating data from eye-tracking, keystroke logging, and stimulated recalls. In Manchón, R. & Roca de Larios, J. (Eds.): Research methods in the study of writing processes. John Benjamins.

  • Holzknecht, F., Guggenbichler, E., Zehentner, M., Yoder, M., Konrad, E., & Kremmel, B. (under review, proposal accepted for special issue). Assessing reading ability and reading demands for EMI degree programs: Lecturers as mediators between test results, readability indices, and local challenges. Journal of English as a Medium of Instruction.

  • Eberharter, K., Guggenbichler, E., Zehentner, M., Holzknecht, F., Schwarz, V., & Kremmel, B. (in prep). Exploring the cognitive validity of a computerized writing test using eye-tracking, keystroke logging and stimulated recalls.

  • Guggenbichler, E. (in prep.). Writing processes across foreign languages: same standardized task, different processes?

Alle Publikationen

Institut für Fachdidaktik, Bereich Sprachen

Publikationen 2023

Beiträge in Büchern / Zeitschriften

Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
  • Eberharter, Kathrin; Kormos, Judit; Guggenbichler, Elisa; Ebner, Viktoria S.; Suzuki, Shungo; Moser-Frötscher, Doris; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (online first): Investigating the impact of self-pacing on the L2 listening performance of young leaner candidates with differing L1 literacy skills.
    In: Language Testing. (DOI) (Weblink)

  • Kremmel, Benjamin; Eberharter, Kathrin; Konrad, Eva; Guggenbichler, Elisa; Moser-Frötscher, Doris; Ebner, Viktoria Sonja; Spöttl, Carol (2023): The CEFR Companion Volume: Opportunities and challenges for language assessment.
    In: DiSlaw. Didaktik slawischer Sprachen 2023/Special Issue, S. 65 - 83. (DOI) (Weblink)

Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
  • Spöttl, Carol; Konrad, Eva; Schwarz, Veronika; Guggenbichler, Elisa; Kremmel, Benjamin (2023): Authenticity in Language Assessment: Revisiting the Implementation of a Key Principle.
    In: Will, Leo; Stadler, Wolfgang; Eloff, Irma (Hrsg.): Authenticity across Languages and Cultures. Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. Bristol: Multilingual Matters (= Second language acquisition, 157)., ISBN 9781800411036, S. 53 - 66. (DOI) (Weblink)

Sonstige Publikationen

Datenbankbeitrag, transferorientierter
  • Baumgartinger, Simone; Guggenbichler, Elisa; Oberauer, Anna Theresia; Niederer, Anna; Eberharter, Kathrin; Kremmel, Benjamin (2023): À quel point les jeunes apprenants ayant des difficultés de lecture bénéficient-ils de l’autorégulation de l’écoute lors d’un test de compréhension orale en langue étrangère ? OASIS Summary of Eberharter et. al. (2023). (Weblink)

  • Guggenbichler, Elisa; Niederer, Anna; Baumgartinger, Simone; Ebner, Viktoria Sonja; Eberharter, Kathrin; Kremmel, Benjamin (2023): Inwiefern hilft es Lerner*innen mit Leseschwierigkeiten, wenn sie beim Hörverständnistest in der Fremdsprache die Audioaufnahme selbst steuern dürfen? OASIS Summary of Eberharter et. al. (2023). (Weblink)

  • Guggenbichler, Elisa; Niederer, Anna; Eberharter, Kathrin; Kremmel, Benjamin (2023): To what extent do young learners with reading-related learning difficulties benefit from playback control in listening exams? OASIS Summary of Eberharter et. al. (2023). (Weblink)

Publikationen 2022

Beiträge in Büchern / Zeitschriften

Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
  • Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency - Implications for admission testing.
    In: Journal of English-Medium Instruction 1/2, S. 180 - 203. (DOI) (Weblink)

  • Holzknecht, Franz; Guggenbichler, Elisa; Zehentner, Matthias; Yoder, Monique; Konrad, Eva; Kremmel, Benjamin (2022): Comparing EMI university reading materials with students’ reading proficiency utilizing Lexile® measures, Aptis test results, student questionnaire responses, and interviews with lecturers.
    In: Research into Reading Grants Report 2, S. 1 - 83. (Weblink)


Wissenschaftsorganisation

  • EALTA
  • ILTA
  • Verbal
Nach oben scrollen