Economic, Social and Environmental History

Teaching

Our teaching is particularly relevant for students in the subjects of  History and Secondary School Teacher Training - History, Social Studies and Political Education  and is comprised of courses for BA, MA and PhD Levels.

In our courses, we offer a historical overview of key social, economic and ecological developments from a regional, transnational and global perspective and introduce students to the most important theoretical and methodological approaches of the field.

Research-led teaching is particularly important to us, as we involve students in current research processes and enable them to gain initial experience in academic research.

Courses (SOMMERSEMESTER 2024)

Can be found under "Philosophisch - Historische Fakultät" or "School of Education".

Current and Completed Theses in Economic and Social History

Current and Completed Theses of our students can be found here (01.12.2023).

Resources for Students

A selection of  Introductions, Overview Works und Web Portals in German (January 2019)

Introductions

Economic History

• Hesse, Jan-Otmar, Wirtschaftsgeschichte. Entstehung und Wandel der modernen Wirtschaft, Frankfurt a. M. 2013.
  • Köster, Roman, Einführung in die Wirtschaftsgeschichte. Theorien, Methoden, Themen, Paderborn 2020.

Social History

Environmental History

• Kupper, Patrick, Umweltgeschichte (Einführungen in die Geschichtswissenschaft. Neuere und Neueste Geschichte), Göttingen 2021.
  • Winiwarter, Verena/Knoll, Martin, Umweltgeschichte. Eine Einführung, Köln 2007.

Cultural History

• Tschopp, Silvia Serena/Weber, Wolfgang, Grundfragen der Kulturgeschichte, Darmstadt 2007.

History of Technology

• Hessler, Martina, Kulturgeschichte der Technik, Frankfurt a. M. 2012.

Global History

• Conrad, Sebastian, Globalgeschichte. Eine Einführung, München 2013.

Gender History

• Opitz-Belakhal, Claudia, Geschlechtergeschichte, Frankfurt am Main 20182.

Historical Anthropology

• Tanner, Jakob, Historische Anthropologie zur Einführung, Hamburg 2004.

History of Medicine

• Eckart, Wolfgang U./Jütte, Robert, Medizingeschichte. Eine Einführung, Böhlau 20142.
  • Gerabek, Werner E./Haage, Bernhard D./Keil, Gundolf/Wegner, Wolfgang (Hg.), Enzyklopädie Medizingeschichte, Berlin - New York 2005.

History of Science

• Sommer, Marianne/Müller-Wille, Staffan u.a. (Hg.), Handbuch Wissenschaftsgeschichte, Stuttgart 2017.
  • Eggers, Michael/Rothe, Matthias (Hg.), Wissenschaftsgeschichte als Begriffsgeschichte. Terminologische Umbrüche im Entstehungsprozess der modernen Wissenschaften, Bielefeld 2009.

Business History

• Berghoff, Hartmut, Moderne Unternehmensgeschichte. Eine themen- und theorieorientierte Einführung, Paderborn 2004.
  • Pierenkemper, Toni, Unternehmensgeschichte. Eine Einführung in ihre Methoden und Ergebnisse, Stuttgart 2000

Overview Works

• Cerman, Markus et al. (Hg.), Wirtschaft und Gesellschaft. Europa 1000-2000, Wien 2011.
  • C.H.Beck Geschichte Europas, 10 Bde., München 2010-2021.
  • Fischer, Wolfram (Hg.), Handbuch der europäischen Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 6 Bde., Stuttgart 1980-1993.
  • Iriye, Akira/Osterhammel, Jürgen (Hg.), Geschichte der Welt, 6 Bde., München 2013-2022.
  • Malanima, Paolo, Europäische Wirtschaftsgeschichte. 10.-19. Jahrhundert, Wien 2010.
  • Marks, Robert: The origins of the modern world. A global and environmental narrative from the fifteenth to the twenty-first century, Lanham 20153.
  • Oldenbourg Enzyklopädie deutscher Geschichte.
  • Persson, Karl Gunnar/Sharp, Paul, An economic history of Europe. Knowledge, institutions and growth, 600 to the present, Cambridge 20152.
  • Porter, Roy, Die Kunst des Heilens. Eine medizinische Geschichte der Menschheit von der Antike bis heute, Heidelberg 2003.
  • Radkau, Joachim, Natur und Macht. Eine Weltgeschichte der Umwelt, München 20022.

Web Portals (Selection)