Sarah Wildbichler
University Assistant predoc (Physics Education Research)
Department of Subject-Specific Education, Faculty of Teacher Education
+43 512 507 43105
Sarah.Wildbichler@uibk.ac.at
Room 321, 3rd floor, Fürstenweg 176, 6020 Innsbruck
Consultation hours: By appointment
About
- Researcher (prae doc) |2022 - today
- Teacher at Joseph Haydn Realgymnasium (GRG V), Wien | 2018 - 2022
- Teacher education programme in Physics / German, Universität Wien and Universidade Aveiro
Research
- Conceptual change in the context of climate change
- Student conceptions in the context of climate change
- Publications and presentations
Projects
- Project coordinator in the Erasmus+ project TRACE (since 2025)
- Project coordinator in the project KLIMA.LAB - Student lab about climate change (since 2025)
- Project collaborator in the Erasmus+ project ENGAGING (2022-2025)
Teaching
- SE Physics education course: Lower secondary education (SS23, SS24, SS25)
- SE Physics education course: Upper secondary education (WS23/24)
- SE Physics education research literature (WS23/24)
- VU Fundamentals of physics education (WS23/24, WS24/25)
- PS Addressing climate change in the classroom (WS23/24, WS24/25)
- PS Methods in Subject Specific Education and their Application (WS24/25, WS25/26)
-
PS Climate Education in the Student Laboratory (WS25/26)
Administration
- Organisation of lecture series "Didactics in the evening" for the field of mathematics and natural sciences
- Collaboration in the "Wissenschafts Werkstatt West" student lab
Publikationen 2025
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
- Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; DeCock, Mieke; Ivanjek, Lana; Micoloi, Magdalena; Pospiech, Gesche (2025): How learning about climate change affects intention and willingness to teach: a pre–post study with physics pre-service teachers.
In: Frontiers in Education 10, No. 1673900. (DOI) (Weblink) - Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Schubatzky, Thomas (2025): Teaching the greenhouse effect in lower secondary education: a design-based research project.
In: Physics Education 61/1, S. 015017. (DOI) - Wildbichler, Sarah; Obczovsky, Markus; Budimaier, Florian; Hopf, Martin; Schubatzky, Thomas (2025): Intuitive visual representations of electromagnetic radiation and molecules.
In: Physical Review Physics Education Research 21, S. 020149. (DOI) - Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; DeCock, Mieke; Ivanjek, Lana; Micoloi, Magdalena; Pospiech, Gesche; Schubatzky, Thomas (2025): Tutorials in Climate Change.
In: The Physics Teacher 63/6, S. 414 - 417. (DOI) (Weblink)
Zeitschriftenaufsatz (Review)
- Wildbichler, S.; Haagen-Schützenhöfer, C.; Schubatzky, T (2025): Students’ ideas about the scientific underpinnings of climate change: a systematic review of the literature.
In: Studies in Science Education 61/1, S. 117 - 169. (DOI) (Weblink)
Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
- Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Schubatzky, Thomas (2025): Schülervorstellungen zum Klimawandel im Bereich Naturwissenschaften.
In: Höttecke, Dietmar; Heinicke, Susanne; Martens, Helge; Nehring, Andreas; Rabe, Thorid: Handbuch Klimabildung. Wiesbaden: Springer VS., ISBN 978-3-658-48373-9, S. 317 - 358. (DOI) (Weblink)
Beitrag in Proceedingsband
- Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Obczovsky, Markus; Schubatzky, Thomas (2025): Mit visuellen Repräsentationen über den Treibhauseffekt lernen.
In: van Vorst, Helena: Entdecken, lehren und forschen im Schülerlabor. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Bochum 2024. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 89 - 92. (Weblink)
Zeitschriftenbeitrag, transferorientierter
- Bernsteiner, Angelika; Budimaier, Florian; Campos, Esmeralda; Fasching, Matthias; Lässer, Armin; Lindmaier, Kerstin; Obczovsky, Markus; Topdemir, Zeynep; Wildbichler, Sarah (2025): physikdidaktik.at - Die neue Website der österreichischen Physikdidaktik.
In: Plus Lucis 2025/2, S. 9. (Weblink)
Publikationen 2024
Selbstständige Veröffentlichungen
Buch, transferorientiertes
- Doms, Misia; Greußing-Volk, Carian; Harmer, Sandra Pia; Peschak, Christoph; Reiter, Anna; Sieberer, Elisabeth; Wildbichler, Sandra; Österreichisches Sprachen-Kompetenz-Zentrum (Hrsg.) (2024): Sprachsensibler Fachunterricht und DaZ-Förderung am Übergang zwischen Sekundarstufe I und II. Graz: Österreichisches Sprachen-Kompetenz-Zentrum (ÖSZ) (= ÖSZ Praxis & Wissen, 05). ISBN 978-3-9505644-0-2. (Weblink)
Beiträge in Büchern / Zeitschriften
Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
- Schubatzky, Thomas; Haagen‐Schützenhöfer, Claudia; Wackermann, Rainer; Wöhlke, Carina; Wildbichler, Sarah (2024): Navigating the complexities of student understanding: Exploring the coherency of students' conceptions about the greenhouse effect.
In: Science Education 108/4, S. 1134 - 1161. (DOI) (Weblink)
Beitrag in Proceedingsband
- Micoloi, Magdalena; Ivanjek, Lana; Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; de Cock, Mieke; Pospiech, Gesche (2024): Testinstrument zum kritischen Denken im Kontext Klimawandel (CTCC).
In: van Vorst, Helena (Hg): Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 506 - 509. (Weblink) - Wildbichler, Sarah; Schubatzky, Thomas; Haagen-Schützenhöfer, Claudia (2024): Forschungsgeleitete Entwicklung einer Lernumgebung zum Treibhauseffekt.
In: van Vorst, Helena (Hg): Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 1014 - 1017. (Weblink)
Zeitschriftenbeitrag, transferorientierter
- Fasching, Matthias; Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah (2024): Zwischen Emotionen, Fachwissen und Politik. Wie kann mit Lernenden sinnvoll im Kontext "Klimawandel" diskutiert werden?
In: Plus Lucis 2024/2, S. 22 - 26. (Weblink)
