Sarah Wildbichler

DE | EN

University Assistant predoc (Physics Education Research)


Department of Subject-Specific Education, Faculty of Teacher Education

About

  • Researcher (prae doc) |2022 - today
  • Teacher at Joseph Haydn Realgymnasium (GRG V), Wien | 2018 - 2022
  • Teacher education programme in Physics / German, Universität Wien and Universidade Aveiro

Research

Projects

  • Project coordinator in the Erasmus+ project TRACE (since 2025)
  • Project coordinator in the project KLIMA.LAB - Student lab about climate change (since 2025)
  • Project collaborator in the Erasmus+ project ENGAGING (2022-2025)

Teaching

  • SE Physics education course: Lower secondary education (SS23, SS24, SS25)
  • SE Physics education course: Upper secondary education (WS23/24)
  • SE Physics education research literature (WS23/24)
  • VU Fundamentals of physics education (WS23/24, WS24/25)
  • PS Addressing climate change in the classroom (WS23/24, WS24/25)
  • PS Methods in Subject Specific Education and their Application (WS24/25, WS25/26)
  • PS Climate Education in the Student Laboratory (WS25/26)

Administration

Publikationen 2025

Beiträge in Büchern / Zeitschriften

Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
  • Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; DeCock, Mieke; Ivanjek, Lana; Micoloi, Magdalena; Pospiech, Gesche (2025): How learning about climate change affects intention and willingness to teach: a pre–post study with physics pre-service teachers.
    In: Frontiers in Education 10, No. 1673900. (DOI) (Weblink)

  • Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Schubatzky, Thomas (2025): Teaching the greenhouse effect in lower secondary education: a design-based research project.
    In: Physics Education 61/1, S. 015017. (DOI)

  • Wildbichler, Sarah; Obczovsky, Markus; Budimaier, Florian; Hopf, Martin; Schubatzky, Thomas (2025): Intuitive visual representations of electromagnetic radiation and molecules.
    In: Physical Review Physics Education Research 21, S. 020149. (DOI)

  • Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; DeCock, Mieke; Ivanjek, Lana; Micoloi, Magdalena; Pospiech, Gesche; Schubatzky, Thomas (2025): Tutorials in Climate Change.
    In: The Physics Teacher 63/6, S. 414 - 417. (DOI) (Weblink)

Zeitschriftenaufsatz (Review)
  • Wildbichler, S.; Haagen-Schützenhöfer, C.; Schubatzky, T (2025): Students’ ideas about the scientific underpinnings of climate change: a systematic review of the literature.
    In: Studies in Science Education 61/1, S. 117 - 169. (DOI) (Weblink)

Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
  • Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Schubatzky, Thomas (2025): Schülervorstellungen zum Klimawandel im Bereich Naturwissenschaften.
    In: Höttecke, Dietmar; Heinicke, Susanne; Martens, Helge; Nehring, Andreas; Rabe, Thorid: Handbuch Klimabildung. Wiesbaden: Springer VS., ISBN 978-3-658-48373-9, S. 317 - 358. (DOI) (Weblink)

Beitrag in Proceedingsband
  • Wildbichler, Sarah; Haagen-Schützenhöfer, Claudia; Obczovsky, Markus; Schubatzky, Thomas (2025): Mit visuellen Repräsentationen über den Treibhauseffekt lernen.
    In: van Vorst, Helena: Entdecken, lehren und forschen im Schülerlabor. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Bochum 2024. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 89 - 92. (Weblink)

Zeitschriftenbeitrag, transferorientierter
  • Bernsteiner, Angelika; Budimaier, Florian; Campos, Esmeralda; Fasching, Matthias; Lässer, Armin; Lindmaier, Kerstin; Obczovsky, Markus; Topdemir, Zeynep; Wildbichler, Sarah (2025): physikdidaktik.at - Die neue Website der österreichischen Physikdidaktik.
    In: Plus Lucis 2025/2, S. 9. (Weblink)



Publikationen 2024

Selbstständige Veröffentlichungen

Buch, transferorientiertes
  • Doms, Misia; Greußing-Volk, Carian; Harmer, Sandra Pia; Peschak, Christoph; Reiter, Anna; Sieberer, Elisabeth; Wildbichler, Sandra; Österreichisches Sprachen-Kompetenz-Zentrum (Hrsg.) (2024): Sprachsensibler Fachunterricht und DaZ-Förderung am Übergang zwischen Sekundarstufe I und II. Graz: Österreichisches Sprachen-Kompetenz-Zentrum (ÖSZ) (= ÖSZ Praxis & Wissen, 05). ISBN 978-3-9505644-0-2. (Weblink)

Beiträge in Büchern / Zeitschriften

Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
  • Schubatzky, Thomas; Haagen‐Schützenhöfer, Claudia; Wackermann, Rainer; Wöhlke, Carina; Wildbichler, Sarah (2024): Navigating the complexities of student understanding: Exploring the coherency of students' conceptions about the greenhouse effect.
    In: Science Education 108/4, S. 1134 - 1161. (DOI) (Weblink)

Beitrag in Proceedingsband
  • Micoloi, Magdalena; Ivanjek, Lana; Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah; Wackermann, Rainer; de Cock, Mieke; Pospiech, Gesche (2024): Testinstrument zum kritischen Denken im Kontext Klimawandel (CTCC).
    In: van Vorst, Helena (Hg): Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 506 - 509. (Weblink)

  • Wildbichler, Sarah; Schubatzky, Thomas; Haagen-Schützenhöfer, Claudia (2024): Forschungsgeleitete Entwicklung einer Lernumgebung zum Treibhauseffekt.
    In: van Vorst, Helena (Hg): Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)., S. 1014 - 1017. (Weblink)

Zeitschriftenbeitrag, transferorientierter
  • Fasching, Matthias; Schubatzky, Thomas; Wildbichler, Sarah (2024): Zwischen Emotionen, Fachwissen und Politik. Wie kann mit Lernenden sinnvoll im Kontext "Klimawandel" diskutiert werden?
    In: Plus Lucis 2024/2, S. 22 - 26. (Weblink)

Nach oben scrollen