Service

MA theses in History Didactics and Political Education

You can choose your own topics! Ideas/suggestions:

  • Extracurricular historical and/or political teaching and learning (memorials, museums, political sites, etc.)
  • Learning about democracy
  • Awareness of history and politics
  • Historical culture and public history
  • Challenges and opportunities of diversity, globalisation etc.
  • competence orientation
  • Conceptual learning
  • Methods and (new) media in history and political didactics (educational videos, textbooks, etc.)
  • Political communication and media skills
  • Political participation and competence to act

Information on the GSP teacher training programme in Innsbruck

Useful homepages for GSP teaching

Specialised didactics at other universities

Vienna

Graz

Salzburg

Literature

Adamski, Peter: Handbuch Methoden im Geschichtsunterricht. In memory of Klaus Bergmann (Wochenschau Geschichte, Schwalbach/Ts. 2016.

Barricelli, Michele/Lücke, Martin (ed.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. Volume 2, Schwalbach/Ts. 2012.

Germ, Alfred: Conceptual learning in political education. Theory formation - didactic implementation - practical examples (Politikwissenschaft 203), Vienna 2015.

Günther-Arndt, Hilke (ed.): History didactics. Practical handbook for secondary levels I and II, Berlin 2011.

Günther-Arndt, Hilke/Sauer, Michael (eds.): Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen (Zeitgeschichte - Zeitverständnis 14), Berlin 2006.

Handro, Saskia/Schönemann, Bernd (eds.): Methoden geschichtsdidaktischer Forschung (Zeitgeschichte - Zeitverständnis 10), Münster 2002.

Hasberg, Wolfgang/Thünemann, Holger (eds.): Geschichtsdidaktik in der Diskussion. Grundlagen und Perspektiven (Geschichtsdidaktik diskursiv - Public History und Historisches Denken 1), Frankfurt am Main 2016.

Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Aims, content and perspectives, Stuttgart 2009.

Körber, Andreas/Schreiber, Waltraud/Schöner, Alexander (eds.): Kompetenzen historischen Denkens. Ein Strukturmodell als Beitrag zur Kompetenzorientierung in der Geschichtsdidaktik (Kompetenzen 2), Neuried 2007.

Köster, Manuel/Thünemann, Holger/Zülsdorf-Kersting, Meik (eds.): Researching history education. International Perspectives and Disciplinary Traditions (Geschichtsunterricht erforschen 4), Schwalbach/Ts. 2014.

Kühberger, Christoph: Competence-orientated historical and political learning. Methodological and didactic approaches for history, social studies and political education (Österreichische Beiträge zur Geschichtsdidaktik 2), Innsbruck/Vienna/Bolzano 2015.

Pandel, Hans-Jürgen: History didactics. A theory for practice, Schwalbach/Ts. 2013.

Pandel, Hans-Jürgen (ed.): Handbuch Medien im Geschichtsunterricht (Wochenschau Geschichte, Schwalbach/Ts. 2017.

Rohlfes, Joachim: History and its didactics, Göttingen 2005.

Sauer, Michael: Teaching history. An introduction to didactics and methodology, Seelze-Velber 2015.

Thünemann, Holger/Zülsdorf-Kersting, Meik (ed.): Methoden geschichtsdidaktischer Unterrichtsforschung, Schwalbach/Ts. 2016.

Trautwein, Ulrich et al: Entwicklung und Validierung eines historischen Kompetenztests zum Einsatz von Large-Scale-Assessments (HiTCH), in: Bundesministerium für Bildung und Forschung (ed.): Forschungsvorhaben in Ankopplung an Large-Scale-Assessments, Berlin 2016.

Nach oben scrollen