Service
MA theses in History Didactics and Political Education
You can choose your own topics! Ideas/suggestions:
- Extracurricular historical and/or political teaching and learning (memorials, museums, political sites, etc.)
- Learning about democracy
- Awareness of history and politics
- Historical culture and public history
- Challenges and opportunities of diversity, globalisation etc.
- competence orientation
- Conceptual learning
- Methods and (new) media in history and political didactics (educational videos, textbooks, etc.)
- Political communication and media skills
- Political participation and competence to act
Information on the GSP teacher training programme in Innsbruck
- Bachelor (new): http://www.uibk.ac.at/studium/angebot/uf-geschichte-sozialkunde-politische-bildung/
- Diploma (old): http://www.uibk.ac.at/studium/angebot/la-geschichte-sozialkunde-politische-bildung/
Useful homepages for GSP teaching
- http://www.didactics.eu/index.php?id=988
- http://www.politik-lernen.at/
- http://www.bpb.de/
- http://www.historicum.net/kgd/
- http://www.uibk.ac.at/zeitgeschichte/zis/
- http://www.politik-lexikon.at/
Specialised didactics at other universities
Vienna
Graz
Salzburg
Literature
Adamski, Peter: Handbuch Methoden im Geschichtsunterricht. In memory of Klaus Bergmann (Wochenschau Geschichte, Schwalbach/Ts. 2016.
Barricelli, Michele/Lücke, Martin (ed.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. Volume 2, Schwalbach/Ts. 2012.
Germ, Alfred: Conceptual learning in political education. Theory formation - didactic implementation - practical examples (Politikwissenschaft 203), Vienna 2015.
Günther-Arndt, Hilke (ed.): History didactics. Practical handbook for secondary levels I and II, Berlin 2011.
Günther-Arndt, Hilke/Sauer, Michael (eds.): Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen (Zeitgeschichte - Zeitverständnis 14), Berlin 2006.
Handro, Saskia/Schönemann, Bernd (eds.): Methoden geschichtsdidaktischer Forschung (Zeitgeschichte - Zeitverständnis 10), Münster 2002.
Hasberg, Wolfgang/Thünemann, Holger (eds.): Geschichtsdidaktik in der Diskussion. Grundlagen und Perspektiven (Geschichtsdidaktik diskursiv - Public History und Historisches Denken 1), Frankfurt am Main 2016.
Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Aims, content and perspectives, Stuttgart 2009.
Körber, Andreas/Schreiber, Waltraud/Schöner, Alexander (eds.): Kompetenzen historischen Denkens. Ein Strukturmodell als Beitrag zur Kompetenzorientierung in der Geschichtsdidaktik (Kompetenzen 2), Neuried 2007.
Köster, Manuel/Thünemann, Holger/Zülsdorf-Kersting, Meik (eds.): Researching history education. International Perspectives and Disciplinary Traditions (Geschichtsunterricht erforschen 4), Schwalbach/Ts. 2014.
Kühberger, Christoph: Competence-orientated historical and political learning. Methodological and didactic approaches for history, social studies and political education (Österreichische Beiträge zur Geschichtsdidaktik 2), Innsbruck/Vienna/Bolzano 2015.
Pandel, Hans-Jürgen: History didactics. A theory for practice, Schwalbach/Ts. 2013.
Pandel, Hans-Jürgen (ed.): Handbuch Medien im Geschichtsunterricht (Wochenschau Geschichte, Schwalbach/Ts. 2017.
Rohlfes, Joachim: History and its didactics, Göttingen 2005.
Sauer, Michael: Teaching history. An introduction to didactics and methodology, Seelze-Velber 2015.
Thünemann, Holger/Zülsdorf-Kersting, Meik (ed.): Methoden geschichtsdidaktischer Unterrichtsforschung, Schwalbach/Ts. 2016.
Trautwein, Ulrich et al: Entwicklung und Validierung eines historischen Kompetenztests zum Einsatz von Large-Scale-Assessments (HiTCH), in: Bundesministerium für Bildung und Forschung (ed.): Forschungsvorhaben in Ankopplung an Large-Scale-Assessments, Berlin 2016.