Forschung im Fokus

Antrittsvorlesungen: Univ.-Prof.in Dr.in Uta Rußmann und Univ.-Prof. Dr. Martin Senn

Gruppenfoto Antrittsvorlesungen Rußmann und Senn

Von links nach rechts: Rektorin Veronika Sexl, Professor Martin Senn, Professorin Uta Rußmann und Dekan Franz Eder

 

Am 13.12.2023 haben Univ.-Prof. in Dr.in. Uta Rußmann, Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation, sowie Univ.-Prof. Dr. Martin Senn, Institut für Politikwissenschaft, ihre Antrittsvorlesungen an der Fakultät für Soziale und Politische Wissenschaften abgehalten. Im ehrwürdigen Kaiser-Leopold Saal und unter Beisein von Rektorin Univ.-Prof.in Dr.in Veronika Sexl stellten die beiden neuberufenen Professor:innen Ihre aktuelle Forschung und die Planungen kommender Projekte vor. 

Univ.-Prof.in Dr.in Uta Rußmann wurde mit März 2022 an die Universität auf die §98-Professur mit dem Titel "Medien,- und Kommunikationswissenschaft mit Schwerpunkt Demokratie" berufen.

Univ.-Prof. Dr. Martin Senn wurde mit Dezember 2022 an der Universität über eine §99(4)-Professur mit dem Titel "Politikwissenschaft mit dem Schwerpunkt Internationale Ordnungspolitik" gehoben.

Die Titel der Antrittsvorlesungen ließen spannende Einsichten in Forschung und Lehre der beiden Neuberufenen erwarten:

Social Media oder Bierzelt? Demokratie (er)leben.
Univ.-Prof.in Dr.in Uta Rußmann
Institut für Medien, Gesellschaft und Kommunikation, Universität Innsbruck

und

(Un)ordnung in der Weltpolitik
Univ.-Prof. Dr. Martin Senn
Institut für Politikwissenschaft, Universität Innsbruck

Beim anschließenden gemeinsamen Ausklang hatten die über 130 Zuhörer:innen die Möglichkeit, sich mit den beiden Professor:innen informell auszutauschen.

 

 


Archiv bisheriger Beiträge

 

FWF-Projekt: Affluence and the gender gap in STEM study choices

Wilfred-Uunk

Surprisingly, female underrepresentation in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) majors is larger in more affluent societies. This Gender-Equality Paradox (GEP) is theoretically explained by individuals' greater economic opportunities for gendered self-expression. Yet, what the effect is of individual-level household affluence on men's and women's STEM study preferences and choices is largely unknown, let alone whether household affluence accounts for GEP. In addition, the literature did not investigate mediators of household affluence effects and variation in these effects across contexts.

We aim to fill the research gaps and address four research questions: (a) What is the effect of household affluence on the gender gap in STEM study preferences and choices?; (b) To what extent can household affluence account for the positive effect of societal affluence on this gender gap?; (c) How can we account for household affluence effects on the gender gap in STEM study preferences and choices?; (d) To what extent is the effect of household affluence on men's and women's STEM study preferences and choices moderated by contextual factors such as societal affluence, welfare provision, and socio-economic inequality? We test two contrasting expectations: first, household affluence increases the gender gap in STEM study preferences and choices through more gendered life goal preferences; second, household affluence reduces this gap due to more gender-egalitarian attitudes and ability patterns. We expect that household affluence has a smaller effect on (gendered) STEM study preferences and choices in more affluent and welfare-supportive settings. We answer the research questions with a series of quantitative studies using large-scale cross-national comparative data as well as longitudinal data from Germany.

Primary researchers involved
Wilfred Uunk (Principal investigator)

Founding
FWF, Principal Investigator Project (“Einzelprojekt”), P36789

Contact
UUNK, Wilfred, Univ.-Prof. Dr.

Nach oben scrollen