Jonas Pfister

Assistant Professor

Academic Career

Pfister
  • 2017/18 Interim professor, Department of Philosophy, University of Münster 
  • 2011-16 Senior Assistant, Department of Philosophy, University of Lucerne
  • 2008-09 Visiting PostDoc Researcher, CSMN, University of Oslo
  • 2007 Doctorate in Philosophy, University of Bern
  • 2005-11 Assistant, Institute of Philosophy, University of Bern
  • 2003 Diploma in Teacher Education, University of Bern
  • 1999-2002 Studies in Philosophy and History, University of Bern

Main areas of research and teaching

  • Philosophy of language
  • Philosophy of action
  • Philosophical methodology
  • Didactics of philosophy and ethics

Publications (Selection)

Monographs

  • Kritisches Denken, Stuttgart: Reclam, 2020.
  • Fachdidaktik Philosophie. 3. Aufl., Bern/Stuttgart: Haupt/UTB, 2022.
  • Werkzeuge des Philosophierens, Stuttgart: Reclam, 2013.
  • Philosophie. Ein Lehrbuch. 2. Aufl., Stuttgart: Reclam, 2011.
  • The Metaphysics and the Epistemology of Meaning, Heusenstamm: Ontos, 2007.

Editorships

  • (with David Löwenstein and Donata Romizi), Argumentieren im Philosophie- und Ethikunterricht. Grundlagen, Anwendungen, Grenzen, Göttingen: V&R unipress, 2023.
  • (with Philipp Richter), Journal of Didactics of Philosophy
  • (with Dominique Kuenzle, Peter Zimmermann and Tobias Zürcher), Philosophie: eine Einführung fürs Gymnasium, Bern: hep, 2021.
  • (with Peter Zimmermann), Neues Handbuch des Philosophieunterrichts, Bern/Stuttgart: Haupt/UTB, 2016.

Articles

  • "Wie viel Theorie für das Argumentieren in der Schule?". In: David Löwenstein, Donata Romizi and Jonas Pfister (eds.), Argumentieren im Philosophie- und Ethikunterricht. Grundlagen, Anwendungen, Grenzen, Göttingen: V&R unipress, 2023, 53-70.
  • "Was ist eine gute Lehrperson für Philosophie, und wie wird man zu einer?". In: Torkler, René (ed.), Fachlichkeit und Fachdidaktik, Stuttgart: Metzler, 2020, 109-122.
  • "Classification of Strategies for Dealing with Student Relativism and the Epistemic Conceptual Change Strategy". In: Teaching Philosophy 42(3), 2019, 223-248.
  • "Communicative Signs Meaning Naturally". In: Pragmatics & Cognition 19:1, 2010, 40-67.

 


Nach oben scrollen