Publications

 

2020

Jessner, U. & E. Allgäuer-Hackl (2020) Multilingual awareness and metacognition in multilingually diverse classrooms. Journal of Multilingual Theories and Practices 1:1. 

 

2019

Vetter, E. and U. Jessner (eds) (2019) International Research on Multilingualism: Breaking with the Monolingual Perspective. Berlin: Springer, 2019.

 

Jessner, U. and E. Allgäuer-Hackl, E. (2019). Codeswitching. In Handbuch Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik (37-41). Eds. C. Fäcke und F. Meissner. Tübingen: Narr.

 

Jessner, U. and M. Megens (2019) Attrition in multilingual development. In S. Montanari and S. Quay (eds.) Multidisciplinary Perspectives on Multilingualism. New York: Mouton de Gruyter, 275-349.

 

Allgäuer-Hackl, E. and Jessner, U. (2019). Crosslinguistic interaction and multilingual awareness.  In S. Montanari and S. Quay (eds.)   Multidisciplinary Perspectives on Multilingualism. New York: Mouton de Gruyter, 325-349.

 

Jessner, U. und Malzer-Papp E. (2019) Mehrsprachigkeit in Tiroler Kindergärten. In:  Herdina, P, Allgäuer-Hackl, E. und Malzer-Papp, E. (eds.) Mehrsprachensensibel? Monolinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis. UnivPress, Innsbruck, 10-28.

 

Herdina, P., Allgäuer-Hackl, E. und Malzer-Papp, E. (eds.) Mehrsprachensensibel? Monolinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis. UnivPress, Innsbruck.

 

Spöttl, Carol and Ulrike Jessner (2019) Crosslinguistic influence: An issue to be ignored or addressed in language testing? IATEFL Best of TEASIG Newsletters 1992-2001. Eds. Maggi Lucy Bells and Judith Mader. https://tea.iatefl.org/

 

Jessner, U. und E. Allgäuer-Hackl (2019) Mehrsprachigkeit und metalinguistische Kompetenzen. IDE Information zur Deutschdidaktik, 2, 90-102.

 

Hofer, B. & Jessner, U. (2019). Assessing components of multi-(lingual) competence in young learners. Lingua doi.org/10.1016/j.lingua.2019.102747

 

Hofer, B. und U. Jessner (2019) Mehr-Sprachig-Kompetent 9-12: Mehrsprachige Kompetenzen fördern und bewerten. Innsbruck: Studia Verlag.

 

Hofer, Barbara; Jessner, Ulrike (2019). Multilingualism at the primary level in South Tyrol: how does multilingual education affect young learners’ metalinguistic awareness and proficiency in L1, L2 and L3? The Language Learning Journal 47/1, S. 76 - 87. (DOI) (Weblink)

Hufeisen, B.; Jessner, Ulrike (2019). The psycholinguistics of multilingualism: Learning and teaching multiple languages.
In: Singleton, David; Aronin, Larissa (Eds.): Twelve Lectures on Multilingualism. Clevedon: Channel View Publications.

 

Jessner-Schmid, Ulrike (in press 2019): The development of metalinguistic competences in multilingual development.
In: Darquennes, Jeroen; Salmons, Joe; Vandenbussche, Wim (Eds.): Language Contact. An International Handbook. Berlin - New York: De Gruyter Mouton.

 

Jessner U., Cenoz J. (2019) Teaching English as a Third Language. In: Gao X. (Eds.) Second Handbook of English Language Teaching. Springer International Handbooks of Education. Cham: Springer International Handbooks of Education.

 

2018

Jessner, Ulrike und Mayr-Keiler, Kerstin (2018), „Die Rolle des Deutschen in einer Schule für alle. Über den Sprachgebrauch und die Akzeptanz des Deutschen von mono-, bi- und multilingualen Schüler_innen in Tirol“ (143-162). In: Dannerer, Monika und Mauser, Peter (Hrsg.): Formen der Mehrsprachigkeit: Sprachen und Varietäten in sekundären und tertiären Bildungskontexten. Tübingen: Stauffenburg Verlag

 

Jessner, U. (2018) Metacognition in multilingual learning: A DMM perspective (31-47). In C. Bjørke, M.Dypedahl, and Åsta Haukås (Eds.) Metacognition in Language Learning and Teaching. London: Routledge (OA).  https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781351049139

 

Hufeisen, B. and U. Jessner (2018) The psycholinguistics of multilingualism: Learning and teaching multiple languages (65-100). In Aronin, L. and D. Singleton (eds.) Twelve Lectures of Multilingualism. Bristol: Multilingual Matters.

 

Jessner, U. and K. Mayr-Keiler (2018) Why context matters: Social inclusion and multilingualism in an Austrian school setting. Social Inclusion (ISSN: 2183-2803)  2017, Volume 5, Issue 4, DOI: 10.17645/si.v5i4.1139

 

Jessner, U., C. Pellegrini, C. Cossarini, Török, V. and J. Santer (2018) Lexical and morphological L3 attrition in an Austrian school context. Rivista di Psicolinguistica Applicata/ Journal of Applied Psycholinguistics: Special issue “L3 Lexical Construction Processes: New Perspectives and Current Issues”. Ed. A. Plastina. XVIII:2, 17-36.

 

Jessner, U., Török, V. and C. Pellegrini (2018) The role of Latin in multilingual learners’ strategies. Langscape 1, 85-102, DOI: 10.18452/19035

 

Jessner, U., Malzer-Papp E. und V. Török. (2018) .Paving a new way to literacy development in migrant children: A DMM perspective. In: Esther Breuer, Eva Lindgren, Anat Stavans and Elke Van Steendam (eds.). Multilingualism and Literacy. Bristol: Multilingual Matters. (in press)

 

Jessner, U., Megens, M., Unterthiner, D. and S. Baur (2018) Multilingual awareness in Tyrolean material culture or: why a tube toothpaste can split people’s opinions. In Eds. L. Aronin and  Kiliańska-Przybyło, Grażyna (2017) The Material Culture of Multilingualism. Berlin: Springer. 

 

Jessner, Ulrike und Mayr-Keiler, Kerstin (2018) „Die Rolle des Deutschen in einer Schule für alle. Über den Sprachgebrauch und die Akzeptanz des Deutschen von mono-, bi- und multilingualen Schüler_innen in Tirol“. In: Dannerer, Monika und Mauser, Peter (Hrsg.): Formen der Mehrsprachigkeit in sekundären und tertiären Bildungskontexten. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

 

Jessner, U. (2018) Metacognition in multilingual learning: A DMM perspective. In C. Bjørke, M.Dypedahl, and Åsta Haukås (Eds.) Metacognition in Language Learning and Teaching. London: Routledge. Link  Open Access Logo in grün und beige 

 

Jessner, U. and K. Mayr-Keiler (2018) Why context matters: Social inclusion and multilingualism in an Austrian school setting. Social Inclusion(ISSN: 2183-2803)  2017, Volume 5, Issue 4, Pages X–X, DOI: 10.17645/si.v5i4.1139 - Link Open Access Logo in grün und beige

 

Jessner, U., Török, V. and C. Pellegrini (2018) The role of Latin in multilingual learners’ strategies. Langscape 1, 85-102, DOI: 10.18452/19035.2

 

Jessner, U.; Pellegrini, C.; Cossarini, C.; Török, V.; Santer, J. (2018): Lexical and morphological L3 attrition in an Austrian school context. Rivista di Psicolinguistica Applicata/ Journal of Applied Psycholinguistics,18/2,  p. 17 - 36.

 

Jessner, U. (2018). Language awareness in multilingal learning and teaching (257-274). Ed. Garrett, Peter & Josep Cots. Routledge Handbook of Language Awareness. London: Routledge.

 

2017

Jessner, U. (2017). Multicompetence approaches to language proficiency development in multilingual education. Ed. O. Garcia & A. Lin. Encyclopedia of Language and Education, Vol 5.: Bilingual Programs. New York: Springer.

 

Jessner, U., Malzer-Papp, E. and V. Török. (2017). Paving a new way to literacy development in migrant children: A DMM perspective. (in prep.)

 

Török, V. and U. Jessner (2017) Multilingual awareness in Ln (foreign language) learners’ strategies and processing. Hungarian Journal of Applied Linguistics, 15:2, 1-18. - Link Open Access Logo in grün und beige

 

Jessner, Ulrike and Valentina Török.  (2017). Strategies in multilingual learning: Opening new research avenues. In: J. Navracsics and S. Pfenninger (eds). Implications for the future: Applied Linguistics Perspectives. Bristol: Multilingual Matters.


 

2016

Jessner, Ulrike, Megens, Manon and Stefanie Graus (2016) Crosslinguistic Influence in Third Language Acquisition. In: Rosa Alonso Alonso (Ed.) Crosslinguistic Influence in Second Language Acquisition, 193-124. Clevedon: Multilingual Matters. 

 

Hofer, B. and Jessner, U. (2016) Multilingualism at the primary level in South Tyrol: How does multilingual education affect young learners’ metalinguistic awareness and competence inL1, L2 and L3? Language Learning Journal (online July 28th, 2016: DOI: abs/10.1080/09571736.2016.1195865). Print version: Volume 47, Issue 3, June 2019 - Link Open Access Logo in grün und beige

 

2015


MehrSprachen? - PlurCur! CoverJessner, U. & E. Allgäuer-Hackl (2015) Mehrsprachigkeit aus einer dynamisch-komplexen Sicht oder warum sind Mehrsprachige nicht einsprachig in mehrfacher Ausführung? (209-229) In Allgauer-Hackl, E., Brogan. K., Henning, U., Hufeisen, B. & J. Schlabach (eds) MehrSprachen? – PlurCur! Berichte aus der Forschung und Praxis zu Gesamtsprachencurricula. Hohengehren: Schneider. 

 



Kramsch, Claire and Ulrike Jessner (Eds.) (2015):
The Multilingual Challenge: Cross-disciplinary Perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

with: Aronin, Larissa and Ulrike Jessner (2015). Understanding current multilingualism: What can the butterfly tell us? 271-292. 

 


book cover CLI and CLIN in Multilingual Language LearningDe Angelis, Gessica, Jessner, Ulrike and Marijana Kresic (Eds.) (2015):
Crosslinguistic Influence and Crosslinguistic Interaction in Multilingual Language Learning. London: Bloomsbury.

 

 

Jessner, Ulrike and Elisabeth Allgäuer-Hackl (2015) Mehrsprachigkeit aus einer dynamisch-komplexen Sicht oder warum sind Mehrsprachige nicht einsprachig in mehrfacher Ausführung? In: Allgäuer-Hackl, E., Brogan, K., Henning, U., Hufeisen, B. and J. Schlabach (Eds.): MehrSprachen? - PlurCur! Berichte aus der Forschung und Praxis zu Gesamtsprachencurricula, 209-229. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren (= Mehrsprachigkeit und multiples Sprachenlernen, 11).

 

Jessner, Ulrike, Hofer, Barbara, Pellegrini, Claudia and Maria Antonietta Pinto (2015): The translation of the Italian metalinguistic ability tests TAM–2 and TAM–3 (Pinto, 1999) into the German MKT–2 (Jessner, Hofer, & Pinto 2015) and MKT–3 (Jessner, Pellegrini, Moroder, Hofer, & Pinto 2015). In: Rivista di Psicolinguistica Applicata: Journal of Applied Psycholinguistics 15/2, 91 - 110.

 

Aronin, L. and U. Jessner (2015) Understanding current multilingualism: What can the butterfly tell us? In The Multilingual Challenge: Cross-disciplinary Perspectives. Ed. Ulrike Jessner und Claire Kramsch. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.

 

Jessner, U. & C. Kramsch (2015) Introduction: From advantages to challenges of multilingualism. In The Multilingual Challenge: Cross-disciplinary Perspectives. Ed. Ulrike Jessner und Claire Kramsch. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.

 

Jessner, U. (2015) Multilingualism. In International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. (ed. J. Wright). Oxford: Elsevier.

 

2014

Aronin, L. and U. Jessner (2014) Methodology in bi- and multilingualism studies. From simplification to complexity. Annual AILA Review 27:1 (Research methods and approaches in applied linguistics. Looking back and moving forward, edited by Manchón, Rosa M.), 56-79. - Link Open Access Logo in grün und beige

 

 

Wegner Buch

Allgäuer-Hackl, Elisabeth & Jessner, Ulrike (2014):

Und was sagt die Mehrsprachigkeitsforschung dazu? Neue Perspektiven in der Mehrsprachigkeitsforschung und deren Relevanz für Unterricht und LehrerInnenbildung. In: Wegner, Anke & Vetter, Eva (Hrsg): Mehrsprachigkeit und Professionalisierung in pädagogischen Berufen. Interdisziplinäre Zugänge zu aktuellen Herausforderungen im Bildungsbereich. Budrich Opladen/Berlin/Toronto, S. 125-145.


2013

BookcoverVetterElisabeth Allgäuer-Hackl & Ulrike Jessner (2013)
Mehrsprachigkeitsunterricht aus mehrsprachiger Sicht: Zur Förderung des metalinguistischen Bewusstseins.
In: Professionalisierung für sprachliche Vielfalt. Perspektiven für eine neue LehrerInnenbildung.
(Herausgeber: Eva Vetter)
Hohengehren: Schneider Verlag


BookCover GombosElisabeth Allgäuer-Hackl, Ulrike Jessner & Kathrin Oberhofer (2013)
Mehrsprachige Entwicklung - Was sagt die Forschung?
In: Mehrsprachigkeit grenzüberschreitend. Modelle, Konzepte, Erfahrungen
(Herausgeber: Georg Gombos)
Klagenfurt, Drava Verlag
Table of Contents

Nach oben scrollen