Univ.-Prof. Dr. Ulrich Remus

Ulrich Remus

Email: ulrich.remus@uibk.ac.at
Tel: +43 512 507 - 38003
Fax: +43 512 507 - 38099
Raum: SOWI Gebäude (w3.09)

Lebenslauf

Ulrich Remus studierte zunächst Wirtschaftsinformatik an der Universität Bamberg. Nach dem Studium arbeitete er für knapp drei Jahre als Unternehmensberater bei Mummert & Partner, vor allem in Projekten im Bereich Prozessmanagement und Datawarehousing. 1998 nahm er eine Assistentenstelle am Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik an der Universität Regensburg an. Dort beschäftigte er sich insbesondere mit Modellierungsansaetzen zur Integration von Prozess- und Wissensmanagement. In diesem Forschungsfeld promovierte er auch 2002 und wechselte dann an die Universität Erlangen-Nürnberg, an der er später auch die Habilitation zum Thema IT Management abschloss. Nach einem einjährigen Forschungsaufenthalt als Gastwissenschaftler an der School of Information Management der Victoria University of Wellington bekam er 2006 einen Ruf auf eine Assistenzprofessur an der University of Canterbury in Neuseeland. 2008 wurde er zum Senior Lecturer (=Associate Professor) befördert und war zuletzt stellvertretender Forschungsdirektor des dortigen College of Business and Economics, sowie Direktor des Postgraduate Studies Commitees des ACIS Departments.  In seiner Forschung konzentriert sich Ulrich Remus unter anderem auf die Schnittstelle zwischen Prozess- und Wissensmanagement. Seit 1998 ist er beteiligt, diesen Forschungsbereich substanziell weiterzuentwickeln. Die Entwicklung von Governance-Strukturen für serviceorientierte Wissensinfrastrukturen bzw. die Erforschung sozialer Prozesse bei der Gestaltung situativer Anwendungen sind nur einige Beispiele für aktuelle Forschungsprojekte in diesem Bereich. Sein zweiter wichtiger Forschungsbereich schließt sich eher dem traditionellen verhaltenswissenschaftlichen Bereich an und versucht Erkenntnisse im Bereich der Projekte zur Implementierung großer Informationssysteme weiterzuentwickeln. Aus seiner beruflichen Tätigkeit als IT Berater heraus ist er insbesondere an Faktoren interessiert, die solch große Projekte zum Erfolg bzw. Misserfolg führen. Eine interessante Forschungsrichtung ergibt sich insbesondere aus dem Zusammenspiel verschiedener Einflussfaktoren, wie Kultur und Risiko auf Kontrolle und Governance von IS Projekten. In diesem Bereich kooperiert er aktuell mit internationalen Partnern aus Deutschland, Schweden und Neuseeland.

Publikationen

Beiträge in Büchern / Zeitschriften

Zeitschriftenaufsatz (Originalarbeit)
  • Remus, U. (2012): Exploring the Dynamics Behind KM Challenges - an ERP Case Study.
    In: Information Systems Management 29/3, S. 188 - 200. (DOI)

  • Remus, U.; Wiener, M. (2012): The Amount of Control in IS Offshoring Projects.
    In: Journal of Global Information Management 20/4, S. 1 - 26. (DOI)

Sammelbandaufsatz (Originalarbeit)
  • Stuart, L.; Remus, U.; Mills, A. (2013): Breaking the Ice: Organizational Culture and the Implementation of a Student Management System.
    In: Khosrow-Pour, Mehdi: Cases on Emerging Information Technology Research and Applications. Hershey, PA: IGI Global, ISBN 978-1-4666-3619-4, S. 1 - 17. (DOI) (Weblink)

  • Maier, R.; Remus, U. (2008): Integrating Knowledge Management Services: Strategy and Infrastructure.
    In: El-Sayed, Abou-Zeid (Ed.): Knowledge Management and Business Strategies. Theoretical Frameworks and Empirical Research. PA: Information Science Reference (Hershey), ISBN 978-1-59904-486-6, S. 209 - 228.

Beitrag in Proceedingsband (Full Paper)
  • Geiger, M.; Waizenegger, L.; Treasure-Jones, T.; Sarigianni, C.; Maier, R.; Thalmann, S.; Remus, U. (2017): NOT JUST ANOTHER TYPE OF RESISTANCE – TOWARDS A DEEPER UNDERSTANDING OF SUPPORTIVE NON-USE.
    In: Ramos, Isabel; Tuunainen, Virpi; Krcmar, Helmut: Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS 2017). Guimarães, Portugal, June 5-10. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), ISBN 978-989-207655, S. 2366 - 2381. (Weblink)

  • Waizenegger, L.; Remus, U.; Maier, R. (2016): The Social Media Trap - How Knowledge Workers Learn to Deal with Constant Social Connectivity.
    In: Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-49). January 5-8, 2016 Grand Hyatt, Kauai. Piscataway, NJ: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), ISBN 978-0-7695-5670-3, S. 2115 - 2124. (Weblink)

  • Waizenegger, L.; Thalmann, S.; Sarigianni, C.; Eckhardt, A.; Kolb, D.; Maier, R.; Remus, U. (2016): From Isolation to Collaboration - How the increasing Diffusion of Mobile Devices has changed Practices to Knowledge Sharing in Non-Office Settings.
    In: ECIS 2016 Proceedings. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), Nr. 62. (Weblink)

  • Waizenegger, L.; Remus, U.; Maier, R. (2014): Connectivity Changes: Why Do Project Team Members Shift between Different States of Connectivity?
    In: Proceedings of the 20th Americas Conference on Information Systems 2014 (AMCIS 2014). Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), ISBN 978-0-692-25320-5, S. 1 - 10. (Weblink)

  • Kohlegger, M.; Maier, R.; Remus, U. (2013): Freedom Of Choice: Perspectives On Personal Workspaces.
    In: Proceedings of the 21th European Conference on Information Systems (ECIS 2013). Utrecht, 05.06. - 08.06.2013. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), No. 139. (Weblink)

  • Stuart, L.; Mill, A.; Remus, U. (2013): The Dynamics Of Cultural Change In An Enterprise Systems Implementation.
    In: Proceedings of the 21th European Conference on Information Systems (ECIS 2013). Utrecht, 05.06. - 08.06.2013. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), No. 75. (Weblink)

  • Heumann, J.; Wiener, M.; Remus, U. (2012): Power Distance in Information Systems Offshoring Projects - A Control Theory Perspective.
    In: George, Joey F. (Eds.): Proceedings of the International Conference on Information Systems (ICIS 2012). Orlando, USA, December 16-19, 2012. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), ISBN 978-0-615-71843-9, S. 1 - 18. (Weblink)

  • Todorova, Nelly; Remus, Ulrichs; Cragg, Paul (2012): KM value creation: evidence from a case.
    In: Lamp, John: Proceedings of the 23rd Australasian Conference on Information Systems (ACIS 2012). 3 – 5 December 2012, Deakin University, Geelong. Melbourne: Deakin University, ISBN 978-1-74156-172-2, S. 1 - 9. (Weblink)

  • Wiener, M; Remus, U.; Maehring, M. (2012): Do Formal Controls Enhance the Effects of Informal Controls on IS Offshoring Project Performance?
    In: Pries-Heje, J.; Chiasson, M.; Wareham, J.; Busquets, X.; Valor, J.; Seiber, S.: Proceedings of the 20th European Conference on Information Systems (ECIS 2012). Barcelona, Spain 2012. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), ISBN 978-84-88971-54-8, Paper 55. (Weblink)

  • Maier, R.; Remus, U. (2011): Guiding Situational Applications from a Structuration Perspective.
    In: Seltsikas, P.; Bunker, D.; Dawson, L.; Indulska, M.: Proceedings of the Australiasian Conference on Information Systems ACIS 2011. "Identifying the Information Systems Discipline", Sydney, Australia, 30th November - 2nd December 2011. Association for Information Systems (AIS) / AIS Electronic Library (AISeL), ISBN 978-1-74210-239-9, S. 1 - 11. (Weblink)

  • Maier, Ronald; Remus, Ulrich (2009): Knowledge Service Governance - Guiding lightweight composition of knowledge services.
    In: I-KNOW '09. Proceedings of the 9th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies. 2-4 September 2009, Graz, Austria. Graz: Verlag der Technischen Universität Graz, S. 323 - 328.

Articles/papers in refereed scholarly journals

  • Remus, U.; Wiener, M. (2012): The Amount of Control in IS Offshoring Projects, Journal of Global Information Management, Vol. 20, No. 4, 1-26.
  • Remus, U. (2012) Exploring the Dynamics Behind KM Challenges – an ERP Case Study, Information Systems Management, Vol. 29, No. 3, 188-200.
  • Stuart, L.; Mills, A.; Remus, U. (2011): Breaking the Ice: Organizational Culture and the Implementation of a Student Management System. Journal of Cases in Information Technology, Vol.13, No.1, 1-13.
  • Remus, U.; Wiener, M. (2010): A Multi-method, Holistic Strategy for Researching Critical Success Factors in IT Projects. Information Systems Journal, Vol.20, No.1, 25-52.
  • Stuart, L., Mills, A., Remus, U. (2009): School leaders, ICT Competence and Championing Innovations. Computers & Education, Vol.53, No.3, 733–741.
  • Remus, U. and Wiener, M. (2009) Critical Success Factors for Managing Offshore Software Development Projects. Journal of Global Information Technology Management, Vol.12, No.1, January 2009, 6-29.
  • Remus, U. (2007): Critical Success Factors for implementing Enterprise Portals - a Comparison with ERP systems. Business Process Management Journal, Vol.13, No.4, 538 - 552.
  • Remus, U. (2006); Okujava, S.: Economics of Enterprise Portals, it–information technology, Vol.48, No.2, 99-111 (in German).
  • Amberg, M.; Remus, U.; Böhn, M. (2004): Development of Enterprise Portals, WISU, das Wirtschaftsstudium, No.5, 658-665 (in Deutsch).
  • Remus, U.; Schub, S. (2003): A Blueprint for the Implementation of Process-oriented Knowledge Management, Journal of Process and Knowledge Management, Vol.10, No.4, 237-253.
  • Maier, R.; Remus, U. (2003): Implementing Process-oriented Knowledge Management Strategies, Journal of Knowledge Management, Vol.7, No.4, 62-74.
  • Amberg, M.; Remus, U.; Böhn, M. (2003): Doing Business with Enterprise Portals, WISU, das Wirtschaftsstudium, No.11, 1394-1399 (in Deutsch).
  • Maier, R.; Remus, U. (2002): Defining Process-oriented Knowledge Management Strategies, Journal of Process and Knowledge Management, Vol.9, No.2, 103-118.
  • Bredl, K.; Paur, J.; Remus, U.; Lehner, F.; Locher, C. (2002): Knowledge Management in the Semiconductor Industry, WISU, das Wirtschaftsstudium, No.11, 1442-1444 (in Deutsch).

Papers published in refereed conference proceedings

  • Heumann, J.; Wiener, M.; Remus, U.: Power Distance in Information Systems Offshoring Projects -- A Control Theory Perspective. Proceedings of the 33rd International Conference on Information Systems ICIS 2012, Orlando, USA (cond. accepted).
  • Wiener, M; Remus, U.; Maehring, M.: Do Formal Controls Enhance the Effects of Informal Controls on IS Offshoring Project Performance? Proceedings of the 20th European Conference on Information Systems ECIS 2012, Barcelona, Spain.
  • Maier, R.; Remus, U.: Guiding Situational Applications from a Structuration Perspective, Proceedings of the 21st Australasian Conference on Information Systems ACIS 2011, Sydney, Australia.
  • Wiener, M; Remus, U.; Maehring, M.; Gregory, R. (2011): Control Perception Differences in IS Offshoring Projects: Conceptualization and Empirical Test of Performance Impact, Proceedings of the 6th International Research Workshop on IT Project Management IRWITPM 2011, Shanghai, China.
  • Heumann, J.; Wiener, M.; Remus, U. (2011): The Role of Cultural Differences and Cultural Intelligence in Controlling IS Offshoring Projects: A Theoretical Model, Proceedings of the 17th Americas Conference on Information Systems AMCIS 2011, Detroit, USA.
  • Wen, C.; Remus, U.; Mills, A. (2011): Understanding and Addressing User Resistance to IS Implementation in a Lean Context, Proceedings of the 19th European Conference on Information Systems ECIS 2011, June 9-11, Helsinki, Finland.
  • Hartmann, R.; Wiener, M.; Remus, U. (2011): Dynamics of the Amount of Control in Offshore Software Development Projects, Proceedings of the 10th International Conference on Wirtschaftsinformatik WI 2011, Zurich.
  • Heumann, J.; Wiener, M.; Remus, U. (2011): The Impact of National Culture on Control in IS Offshoring Projects, Proceedings of the 10th International Conference on Wirtschaftsinformatik WI 2011, Zurich (outstanding paper nomination).Hartmann, R., Wiener, M., Remus, U. (2011): The Amount of Control in Offshore Software Development Projects – The Investigation of Ten Projects, Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS-44, January 4-7, Hawaii.
  • Vanderklei, M.; Remus, U., Nesbit, T.; Wiener, M. (2010): The Use of Controls for Managing Risk across different Stages of an ERP Project, Proceedings of the 21th Australasian Conference on Information Systems ACIS 2010, Brisbane, Australia.
  • Stuart, L.; Mills, A.; Remus, U. (2010): The Influence of Culture during the Stages of ERP Implementations, Proceedings of the 14th Pacific Asia Conference on Information Systems PACIS 2010, July 9-12 2010, Taipei, Taiwan.
  • Remus, U.; Maier, R. (2009): Knowledge Service Governance - Guiding lightweight composition of knowledge services. Proceedings of the 9th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies I-KNOW 2009, September 2-4 2009, Graz, Austria.
  • Remus, U.; Suraweera, T. (2007): Dynamics of Knowledge Leverage in ERP Implementation. Proceedings of the 18th Australasian Conference on Information Systems ACIS 2007, December 5-7, Toowoomba, Qld, Australia.
  • Okujava S.; Remus, U. (2006): Towards a framework for a continuous IT investment valuation. Proceedings of the 14th European Conference on Information Systems ECIS 2006, June 12-14, Göteburg, Sweden.
  • Remus, U. (2006): Critical Success Factors of Implementing Enterprise Portals. Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS-39, January 4-7, Kauai, Hawaii.
  • Amberg, M.; Möller, S.; Remus, U. (2005): Employee's Acceptance of Process Innovations: An Action Research Approach. Proceedings of the Fifth International Conference on Electronic Business ICEB 2005, December 5-9, Hong Kong, China.
  • Lehmann, H.P.; Berger, S.; Remus, U.; Lehner, F. (2005): Towards a Functional Architecture for Mobile Knowledge Management – The Example of a University Portal’. Proceedings of the Eleventh Americas Conference on Information Systems AMCIS 2005, August 11-14, Omaha, USA, 1724-1732.
  • Remus, U. (2005): State-of-the-Art of Implementing Enterprise Portals - a Portal Integrator’s Perspective. Proceedings of IBIMA 2005, July 5-7, Lissabon, Portugal, 455-460.
  • Berger, S.; Lehmann, H.; Remus, U. (2005): U- KNOW – An Example of a Mobile Portal for Knowledge Management. Proceedings of the 5. Konferenz Mobile Commerce Technologien und Anwendungen MCTA 2005, Jan 31-Feb 2, Augsburg, GI-Edition - Lecture Notes in Informatics (LNI), P-59, 101-116.
  • Berger, S.; Lehmann, H.; Remus, U. (2003): Location-orientation in process-oriented Knowledge Management: Workshop “Location-Oriented Knowledge Management: Current State and Future Directions”. Proceedings of the 14th Australasian Conference on Information Systems ACIS 2003, November 26-28, Perth, WA, Australia.
  • Amberg, M.; Remus, U.; Wehrmann, J. (2003): Nutzung von Kontextinformationen zur evolutionären Weiterentwicklung mobiler Dienste. Proceedings of the annual conference “Informatik 2003“, Workshop „Mobility and Knowledge“, Sep 29– Oct 2, Frankfurt, Germany.
  • Amberg, M.; Holzner, J.; Remus, U. (2003): Portal-Engineering - Anforderungen an die Entwicklung komplexer Unternehmensportale. Proceedings of the 6. International Conference Wirtschaftsinformatik WI 2003, September 17-19, Dresden, Germany, 795-817.
  • Remus, U.; Schub, S. (2003): Referenzmodellierung im prozessorientierten Wissensmanagement. Proceedings für die 2. Konferenz für Professionelles Wissensmanagement- Erfahrungen und Visionen PWM 2003, April 2-4, Luzern, Switzerland.
  • Remus, U. (2001): Integrierte Prozess- und Kommunikationsmodellierung als Ausgangspunkt für die Verbesserung von wissensintensiven Geschäftsprozessen. Proceedings für die 1. Konferenz für Professionelles Wissensmanagement- Erfahrungen und Visionen PWM 2001, March 14-16, Baden-Baden, Germany.
  • Maier, R.; Remus, U. (2001): Towards a Framework for Knowledge Management Strategies: Process-Orientation as Strategic Starting Point. Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences HICSS-34, January 3-6, Maui, Hawaii (CD-ROM).
  • Lehner, F.; Remus, U. (2000): Prozessmanagement im Mittelstand als Ausgangspunkt für die Einführung des Wissensmanagements – Erfahrungen und Schlussfolgerungen aus einem Praxisprojekt. Proceedings zur Fachtagung "Modellierung betrieblicher Informationssysteme" MOBIS 2000, October 10-12, Siegen, Germany.
  • Remus, U.; Lehner, F. (2000): The Role of Process-oriented Enterprise Modeling in Designing Process-oriented Knowledge Management Systems. Proceedings of the AAAI Symposium on Bringing Knowledge to Business Processes, March 20-22, Stanford, CA, USA, AAAI Technical Report, Menlo Park, 2000.
  • Chapters in books
  • Maier, R.; Remus, U. (2008): Integrating Knowledge Management Services - Strategy and Infrastructure, In Abou-Zeid, E.-S.: Knowledge Management and Business Strategies: Theoretical Frameworks and Empirical Research, Information Science Reference, Hershey, 209-228.
  • Remus, U., Okujava, S. (2007): Economical Aspects when implementing Enterprise Portals. In Tatnall, A. (Ed.): Encyclopaedia of Portal Technologies and Applications, Information Science Reference, Hershey, Volume I.
  • Lehmann, H., Remus, U., Berger, S. (2007): Mobile Portals for Knowledge Management. In Tatnall, A. (Ed.): Encyclopaedia of Portal Technologies and Applications, Information Science Reference, Hershey, Volume II.
  • Lehmann, H., Berger, S., Remus, U. (2007): A Mobile Portal for Academe - the Case of a German University. In Tatnall, A. (Ed.): Encyclopaedia of Portal Technologies and Applications, Information Science Reference, Hershey, Volume II.
  • Remus, U. (2007): Success Factors for implementing Enterprise Portals. In Tatnall, A. (Ed.): Encyclopedia of Portal Technologies and Applications, Information Science Reference, Hershey, Volume II.
  • Möller, S.; Remus, U. (2007): User acceptance affecting the Adoption of Enterprise Portals. In Tatnall, A. (Ed.): Encyclopaedia of Portal Technologies and Applications, Information Science Reference, Hershey, Volume II.
  • Böhn, M.; Remus, U. (2004): Strategische Bedeutung von Unternehmensportalen für die inner- und zwischenbetriebliche Geschäftsabwicklung in KMU, in: Bartmann et al. (eds.): Kopplung von Anwendungssystemen, Shaker, 113-129.
  • Masovic, E.; Mehlau, J.-I.; Priebe, T.; Remus, U. (2004): Sicherheitsmuster für Zugriffskontrolle in überbetrieblichen Portalen, in: Bartmann et al. (eds.): Kopplung von Anwendungssystemen, Shaker, 289-303.
  • Berger, S.; Remus, U. (2005): A mobile Portal Solution for Knowledge Management. In: Barnes, S.; Scornavacca, E.: Cases for mobile Business, IRM Press, Hershey, 173-185.
  • Remus, U. (2002): Integrierte Prozess- und Kommunikationsmodellierung als Ausgangspunkt für die Verbesserung von wissensintensiven Geschäftsprozessen, in: Abecker, A; Hinkelmann, K.; Maus, H; Müller, H.J (Eds.): Geschäftsprozessorientiertes Wissensmanagement. Effektive Wissensnutzung bei der Planung und Umsetzung von Geschäftsprozessen, Springer, Berlin, 91-122.

Books

  • Remus, U. (2002): Prozessorientiertes Wissensmanagement, Konzepte und Modellierung; PhD-Thesis, Universität Regensburg, http://www.bibliothek.uni-regensburg.de/opus/volltexte/2002/ 80.
  • Reprints in refereed books
  • Remus, U. (2010): Success Factors for the Implementation of Enterprise Portals. In: Information Resources Management Association (Eds.): Business Information Systems: Concepts, Methodologies, Tools and Applications, Information Science Reference, Hershey, 1361-1370.
  • Lehmann, H., Remus, U., Berger, S. (2009): Mobile Portals for Knowledge Management. In Taniar, D. (Ed.): Mobile Computing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, Information Science Reference, Hershey, 188-196.
  • Berger, S., Remus, U. (2009): A mobile Portal Solution for Knowledge Management. In Taniar, D. (Ed.): Mobile Computing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, Information Science Reference, Hershey, 2496-2508.
  • Lehmann, H., Berger, S., Remus, U. (2009): A Mobile Portal for Academe - the Case of a German University. In Taniar, D. (Ed.): Mobile Computing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, Information Science Reference, Hershey, 1359-1366.
  • Berger, S., Remus, U. (2008): A mobile Portal Solution for Knowledge Management. In Jennex, M. (Ed.): Knowledge Management: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, Information Science Reference, Hershey.

Papers in non-refereed journals, professional publications; published reports

  • Remus, U. (2006): A Review of Peer to peer Knowledge Management Systems, unpublished working paper, University of Erlangen-Nuremberg.
  • Remus, U. (2005): Peer-to-Peer KM Portals to Manage Knowledge across Knowledge-intensive Projects and Processes, unpublished position paper, University of Erlangen-Nuremberg.
  • Remus, U. (2005): Towards the Management of Critical Success Factors for Enterprise Portal Implementations, http://www.competence-site.de/portale.nsf/, 09/2005.
  • Remus, U. (2004): State-of-the-Art von Portal-Projekten, eine explorative Studie, Universität Erlangen Nürnberg.
  • Zeißler, G.; Remus, U.; Thome, R. (2003): Internetbasierte E-Business-Strategieberatung, FORWIN-Bericht, Bayerischer Forschungsverband Wirtschaftsinformatik.
  • Remus, U.; Schub, S. (2002): Prozessorientiertes Wissensmanagement in der Praxis, ein referenzmodellgestützter Ansatz, Schriftenreihe des Lehrstuhls für Wirtschaftsinformatik III, Universität Regensburg, Regensburg.
  • Lehner, F.; Remus, U. (2000): Prozessmanagement im Mittelstand als Ausgangspunkt für die Einführung des Wissensmanagements - Erfahrungen und Schlussfolgerungen aus einem Praxisprojekt. Nr. 43, ISBN 3-932345-59-2, Schriftenreihe des Lehrstuhls für Wirtschaftsinformatik III, Universität Regensburg.