cube_s.gif Publikationen/Publications Dr. Margit Raich

 

cube_s.gif Bücher/Books

Raich, M. (2005): Führungsprozesse - Eine ganzheitliche Sicht von Führung, DUV Verlag, Wiesbaden

 

cube_s.gif Artikel in referierten Zeitschriften/Articles in International Refereed Journals

Raich, M. / Crepaz, M.: Fitting New Brand Principles? First Encounter at Bank Branches? Submitted in International Journal of Brand Management (first review process)

Raich, M. / Rothenberger, S. / Abfalter, D. / Hinterhuber, H.H.: Social Inclusion or Social Exclusion? The Dichotomoy between the Charity Retail Shop´ Purpose and long-term Success - Some Ethical Reflexions, Submitted in Journal of Business Ethics (first review process)

Raich, M. (2006): How to Accept Complexity: How to Demand Simplicity: A HolisticView of Leadership:  A Case Study,in: International Journal of Learning and Change, Vol. 1, No. 2, p. 180-200

Müller, C. / Raich, M. (2005): The Ambiguous Relationship of Leadership and Intellectual Capital - Understanding how Intellectual Capital is Developed, in: Electronic Journal of Knowledge Management, Volume 3 Issue 1, pp. 35-44, available online at www.ejkm

Pechlaner H. / Raich M. (2002): The Role of Information Technology in the Information Process for Cultural Products and Services in Tourism Destinations, in: Information Technology & Tourism, Vol. 4, No. 2, p. 91 -106

 

cube_s.gif Beiträge in Sammelwerken/Contributions in Books

Raich, M. / Schober, P. (2006): Identifikation von Kernkompetenzen in Organisationen, in: Burmann, Ch. / Freiling, J. / Hülsmann, M. (Hrsg.): Neue Perspektiven des Strategischen Kompetenz-Managements, Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, S. 437-458

Raich, M. / Peters, M. (2006): Attitudes towards Entrepreneurship: Student´s perceptions of Leisure and Working Time, in: Weiermair, K. / Pechlaner, H. / Bieger, T. (Hrsg.): Time Shift, Leisure and Tourism, Erich Schmidt Verlag, Berlin, S. 63-72

Raich, M. (2006): Ubuntu Leadership - Was können wir daraus für das Servant Leadership lernen?, in: Servant Leadership (in Druck)

Hinterhuber, H.H. / Raich, M. (2006): Trends: Leadership-Persönlichkeiten und Kompetenzen (in Druck)

Raich, M. / Peters, M. (2006): Attitudes towards Entrepreneurship: Student´s Perceptions of Leisure and Working time (in Druck)

Raich, M. / Peters, M. / Sauerwein, E. (2006): Lernprozesse von Jungunternehmen in Zeiten der Gründung und des Wachstums, in: Herdina, P. / Zelger, J. / Oberprantacher, A. (Hrsg.): Integration und Lernen in Organisationen, Lit-Verlag, Münster (in Druck)

Hinterhuber, H.H. / Raich, M. (2006): Leadership als zentrale Kompetenz von und in Unternehmen, in: Bruch, H. / Krummaker, S. / Vogel, B. (Hrsg.): Leadership - Best practices und Trends, Gabler Verlag, Wiesbaden, S. 49-56

Abfalter, D. / Hinterhuber, H. / Raich, M. (2005): Die Auswahl und Beurteilung der Mitarbeiter und Führungskräfte, in: Tschurtschenthaler, P. / Pechlaner, H. / Peters, M. / Pikkemaat, B. / Fuchs, M. (Hrsg.): Erfolg durch Innovation. Perspektiven für Tourismus und Dienstleistungswirtschaft, Gabler Velag, Wiesbaden, S. 137-147

Hinterhuber, H.H. / Raich, M. (2004): Ein guter Mittelständer hat Charakter, Ecken und Kanten: Unternehmenskultur aus Leidenschaft, in: Schließmann, Ch. (Hrsg.): Unternehmer aus Leidenschaft, Moderne Industrie, Frankfurt a. M., S. 83-93

Raich, M. / Abfalter, D. (2004): Der Einsatz von Qualitätszeichen als kommunikationspolitische Maßnahme, in: Weiermair, K. / Pikkemaat, B. (Hrsg.): Qualität im Tourismus, Erich Schmidt Verlag, Berlin, S. 199-215

Hinterhuber, H. / Raich, M. (2004): Strategie und Führungsverantwortung im Tourismus, in: Weiermair, K. / Peters, M. / Pechlaner,H. (Hrsg.): Unternehmertum im Tourismus, Erich Schmidt Verlag, Berlin, S. 91-102

Raich, M. / Renzl, B. / Matzler, K. (2003): Entrepreneurship Ausbildung an Hochschulen, in: Pechlaner, H. / Summerer, M. / Peters, M. / Matzler, K. (Hrsg.): Unternehmertum in der Hotellerie, Europäische Akademie Bozen, Bozen, S. 99-125

Abfalter, D / Raich, M. / Wohlfahrt, H. (2003): Investor Relationship Management – Effiziente Kommunikation mit der Financial Community, in: Matzler, K. / Pechlaner, K.. / Renzl, B. (Hrsg.): Werte schaffen. Perspektiven einer stakeholderorientierten Unternehmensführung, Gabler Verlag, Wiesbaden, S. 348-360

Raich, M. (2002): Die Rolle der visionären Führung aus ressourcenorientierter Sicht der Unternehmung, in: Hammann P./Freiling J./Mildenberg, U. (Hrsg.): Tagungsband SKM, Gabler Verlag, Mainz 2002, S. 345-363

Peters M. / Raich M.(2002): Die Rolle der persönlichen Interaktion im Dienstleistungserstellungsprozess am Beispiel der Tourismusbranche, in. Hinterhuber, H. / Stahl H.K. (Hrsg.): Erfolg durch Dienen? Zur wertsteigernden Führung von Dienstleistungsunternehmen, Expert Linde, Renningen-Malmsheim 2002, S. 337-355

Peters M. / Sauerwein E. / Raich M.(2001): Unternehmertum in der wissenschaftlichen Forschung: gestern, heute und morgen, in: Vom alten zum neuen Tourismus, Studia-Verlag Innsbruck 2001, S. 69-86

Sauerwein E. / Peters M. / Raich M.(2001): Universtitätsausbildung zum Entrepreneur, in: Vom alten zum neuen Tourismus, Studia-Verlag Innsbruck 2001, S. 87-101

 

cube_s.gif Kleinere Beiträge in Fachzeitschriften und Zeitungen/Publications in Journals

Raich, M. (2003): Das Wissen der Mitarbeiter im Unternehmen nutzbar machen, in: Mitarbeiterzeitschrift, TILAK, Innsbruck, S. 3-4

Weiermair, K. / Peters, M. / Raich, M. / Brunner-Sperdin A. (2002): Rentiert sich die Mühe für den Gast?, in: Wirtschaft im Alpenraum, Februar 2002, S. 104-106

Raich, M. (2000): E-Learning - Neue Formen der Kommunikation in der Wissensvermittlung, in: Wirtschaft im Alpenraum, Dezember 2000/Februar 2001, S. 88-89

 

cube_s.gif Konferenzbeiträge/Conference Abstracts or Papers

Raich, M. / Müller, C. (2006): The Ethical Understanding of Entrepreneurs - Ethics in Small Sized Companies, RENT XX - Research in Entrepreneurship and Small Business, November 23-24, Brussel/Belgium (Paper)

Raich, M. / Buys, M. / De Beer, H. (2006): An Intercultural Comparison in Business Leadership - Black versus White Leadership Behaviour, VI. Internationales GABEK Symposium, October 2-4, Sterzing/Italy (Abstract)

Raich, M. (2006): Das Schaffen einer Vertrauenskultur für erfolgreiches Unternehmertum, 1. Entrepreneurial Leadership Symposium, September 28-29, Innsbruck/Austria (Paper)

Bechter, M. / Raich, M. / Schober, P. (2006): Auf dem Weg zur erfolgreichen Unternehmerin - Vom Entrepreneurship zum Leadership, 1. Entrepreneurial Leadership Symposium, September 28-29, Innsbruck/Austria (Paper)

Müller, C. / Raich, M. (2006): Intellectual Capital and the Family Firm - A necessary perspective on Family Firm Management, 2nd Workshop on Family Firm Management Research, June 1-2, Nice/France (Paper)

Egger, T. / Raich, M. (2006): Efficient Consumer Response in the Timber Industry - A Case Study, 14th International Working Seminar on Production Economics, Pre-Prints, Volume 3, February 20-24, Innsbruck/Austria, pp. 69-78

Raich, M. / Pechlaner, H. (2005): Entrepreneurship am Beispiel eines öffentlichen Krankenhauses. Widerspruch oder Chance? 9. Interdisziplinäre Jahreskonferenz für die deutschsprachige Gründungsforschung, November 10-11, Jena/Germany (Poster Presentation)

Raich, M. / Schober, P. (2005): Identifikation von intangiblen Kernkompetenzen in Organisationen - Grundlagen und Anwendungen, Symposium "Strategisches Kompetenz-Management", November 2005, Bremen/Germany(Paper)

Raich, M. (2005): Different Values and Aims: The Need to Manage Subcultures in an Expert Organization, XII. European Congress of Work and Organizational Psychology (EAWOP), 12.-15. May 2005, Istanbul/Turkey (Poster Presentation)

Raich, M. (2005): Strategic Management in the Public Sector, The Ninth International Research Symposium on Public Management - IRSPM IX, Bocconi School of Management, 6 April - 8 April 2005, Milan/Italy (Paper)

Raich, M. (2005): The Need for (Public) Entrepreneurship in Hospitals, Interdisciplinary European Conference on Entrepreneurship Research (IECER), 2.-4- February 2005, Amsterdam/Netherlands (Paper)

Raich, M. / Peters, M. (2004): Attitudes towards Entrepreneurship: Student´s Perceptions of Leisure and Working time, Konferenzbeitrag Leisure Futures, November 10-12, 2004, Bolzano/Italy (Paper)

Müller, C. / Raich, M. (2004): How Knowledge Turns into Intellectual Capital: Leadership as a Key Success Factor, in: Remenyi, D. (Ed.): Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management, and Organisational Learning (ICICK) (double-blind reviewed paper), October 29-30, 2004, Toronto/Canada, p. 193-202

Raich, M. / Hinterhuber, H. (2004): Leadership as Linguistic Construct – A Holistic View of Leadership, Konferenzbeitrag The Fifth European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities (OKLC), April 2-3, 2004, Innsbruck/Austria (Paper)

Raich, M. / Pal´chunov, D. (2004): Designing and Optimizing Value Chains based on Verbal Data, 13th International Working Seminar on Productions Economics, February 16-20, Innsbruck/Austria (Paper)

Hinterhuber, H. / Raich, M. (2003): Strategy and Leadership for Competitive Advantages, in: Engemann, K.J. / Lasker, G.E.: Advances in Decision Technology and Intelligent Information Systems, Konferenzbeitrag 15th International Conference on System Research, Informatics and Cybernetics, July 28 – August 2, 2004, Baden–Baden/Germany, p. 75-79

Peters, M. / Raich, M. (2002): Lernen via Internet? Möglichkeiten und Unmöglichkeiten für die österreichische Hotellerie!, 5. Business-Meeting Forum Neue Medien, Innsbruck, November (Paper)

Raich, M. / Peters, M. / Sauerwein, E. (2002): Gründung und Wachstum – Implikationen für Förderungsmaßnahmen von Jungunternehmern, IV. Internationale GABEK Symposium, Innsbruck, September 2002 (Presentation)

Raich, M. (2002): Qualitative Research in Leadership, EDAMBA, Toulouse, Juli 2002 (Paper)

Raich, M.(2001): Die Rolle der visionären Führung aus ressourcenorientierter Sicht der Unternehmung, Mainz, September 2001 (Paper)

Raich, M.(2000): Organizational Change in SME - Implication for the Leadership Development, in: Doctoral Seminar on Entrepreneurship and Small Business Management, RENT 14th - Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM, Prague 2000 (Paper)