Our Publications in the research context

Books and Journals

Sabine Schrader/Stella Lange (2019): Jenseits der Hauptstädte. Städtebilder der Romania im Spannungsfeld von Urbanität, Nationalität und Globalisierung. V&R: Göttingen. 

Book chapters / journal articles


Sabine Schrader (im print): Transkulturelles italienisches Kino zwischen Dokumentation, Heimatfilm und Melodrama. Andrea Segres Io sono Li (2011) und La prima neve (2013). In: XXXXX


Sabine Schrader/Daniel Winkler (2015): „Mambo Italiano in Montréal. Theatrical Italianità in Émile Gaudreault’s Transnational Queer Comedy“. In: dies.: Italo-America. Transatlantic Connections and Italian (Cultural) Studies = Lettere aperte 2, p. 45-55.


Sabine Schrader/Daniel Winkler (2015): Italo-America. Transatlantic Connections and Italian (Cultural) Studies / Für eine transatlantisch-italianistische Literatur- und Kulturwissenschaft – Einlei­tung“. In: dies. (Ed.): Italo-America. Transatlantic Connections and Italian (Cultural) Studies = Lettere aperte 2, p. 5-8.


Sabine Schrader (2013): „Memoria e nostalgia ne ‘ Il vento fa il suo giro’ (Giorgio Diritti).“ In: Un nuovo cinema politico italiano? Vol. 1: Lavoro, migrazione, relazioni di genere, edited by William Hope, Luciana d’Arcangeli and Silvana Serra. Leicester: Troubador, 2013: 163-173 [reworked version of: (2012): „La fine dei sogni bucolici ovvero ‚Dicono che vengono gli albanesi’: Il vento fa il suo giro (2005, R.: G. Diritti).“ In: Alexandra Vranceanu/Angelo Pagliardini (acd): Migra­zione e patologie dell’humanitas nella letteratura europea contemporanea. Francoforte s. M.: Lang, p. 151-163.]


Sabine Schrader/Daniel Winkler (2013): „The Cinemas of Italian Migration. From Il Cammino della speranza to Into paradiso.“ In: Dies. (ed.): The Cinemas of Italian Migration. European and Trans­atlantic Histories. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, p. 1-19.


Daniel Winkler (in print): „Der Topos Lampedusa und die Grenzen Europas. Andrea Segres Traktat ‚Nach Fuocoammare/ Seefeuer. Offener Brief an das Europa, das sich gerührt zeigt‘ (2016)“, in: Cordula Reichart Ed., Italienische Texte zur politischen Theorie. München, Utz (Münchner Italienstudien).


Daniel Winkler (2017): „A Mediterranean Gap in the National Canon? Paul Carpita’s Anti-Colonial Cinema between Militant Amateurism and New Wave“. In: Studies in French Cinema 1/17. 21-43.


Daniel Winkler (2013): „New Italian Migrant Cinema between Cinematic Nostalgia and Trash (Bellocchio, Marra, Torre)“. In: Sabine Schrader/D.W. Ed., The Cinemas of Italian Migration: European and Transatlantic Narratives. New­castle-upon-Tyne, Cambridge Scholars Publishing. 53-67. [Deutsche Fassung: 2010 „‚Sud Side Stori’. Genretradition und -variation im sizilianischen Kino. Marco Bellocchio, Vincenzo Marra, Roberta Torre“. In: Maske & Kothurn. Internationale Beiträge zur Theater-, Film- und Medienwissenschaft 1/56. 47-61.]


Daniel Winkler (2012): „Mediterranean Perspectives. Early Spanish and Italian Contributions to the Cinema of Irregular Migration (Giordana, Marra, Soler, Uribe)“. In: CINéMAS. Revue d’études cinématographiques/Journal of Film Studies 22/2-3. 159-177. (with Verena Berger) [Peer reviewed] [Varianten: 2012 „‚Clandestino’. The Cinema of Irregular Migration and the Question of Space – France, Italy and Spain“. In: PhiN. Philologie im Netz 61, http://web.fu-berlin.de/phin/phin61/p61t1.htm; 2012 „The Cinema of Irregular Migration and the Question of Space: France, Italy and Spain“. In: Rabbit Eye. Zeitschrift für Filmforschung 4, http://www.rabbiteye.de/2012/4/berger_ winkler_ migration.pdf.]


Daniel Winkler (2003): „Die Selbst(-referentielle) Inszenierung eines ‚cinéaste militant’. Eine Pariser Banlieue-Siedlung im Kontext der Theoriegeschichte des Dokumentarfilms“. In: Österreichische Zeitschrift für Geschichts­wissen­schaften 14/1. 114-124.

Nach oben scrollen