Publikationsverzeichnis
(A) Monographien
- Kaufmann, L. (1994). Einfluss hormoneller Faktoren auf kognitive Fähigkeiten. Diplomarbeit. Universität Wien.
- Kaufmann, L. (1999). Zahlenverarbeitung und Arithmetik bei Patienten mit Demenz vom Alzheimer Typ. Universität Innsbruck.
- Kaufmann, L. (2007). Developmental Aspects of Numerical Cognition and Executive Functions: Fundamentals, Diagnosis and Intervention. Habilitationsschrift zur Erlangung der Venia Docendi für das Gesamtfach Psychologie (unter besonderer Berücksichtigung der Entwicklungsneuropsychologie). Universität Salzburg.
- Landerl, K., Vogel, S., & Kaufmann, L. (2017) (3. Aufl.). UTB Lehrbuchserie: Reinhardt Verlag. (1. Aufl. => Landerl & Kaufmann, 2008; 2. Aufl. => Landerl & Kaufmann, 2013)
(B) (Mit)herausgegebene Bände
- Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., Konrad K., & Willmes, K. (2007). Kognitive Entwicklungsneuropsychologie.Göttingen: Hogrefe Verlag.
- Kaufmann, L., & Dowker, A. (Guest editors) (2009). Typical Development of Numerical Cognition: Behavioral and Neurofunctional Issues. Special issue of “Journal of Experimental Child Psychology”, Vol. 103.
- Dowker, A., & Kaufmann, L. (Guest editors) (2009). Atypical Development of Numerical Cognition. Neurocognitive Characteristics of Developmental Dyscalculia. Special issue of “Cognitive Development”, Vol. 24.
- Rubinsten, O., Kaufmann, L., & Henik, A. (Guest editors) (2011). Development of number representations in the brain. Special issue of “Developmental Neuropsychology”, Vol. 36(6).
- Fischer, M., Kaufmann, L., & Domahs, F. (Guest editors) (2012). Handy numbers: Finger counting and numerical cognition. Special issue of “Frontiers in Cognition”, Vol. 2.
- Kaufmann, L., & Wood, G. (in Vorbereitung) (Guest editors). Lernen und Gedächtnis über die Lebensspanne. Lernen und Lernstörungen.
- Klein, E., Zamarian, L., Wood, G., & Kaufmann, L. (in Vorbereitung) (Guest editors). Neurocognitive signatures of math (learning) across the lifespan and their interrelation with other aspects of cognition and emotion. Brain Sciences.
- Kaufmann, L. (gf. Hrsg.), von Aster, M. (gf. Hrsg.), Corvacho del Toro, I., Fischer, U., Kucian, K., Lorenz, J.-H., Löffler, C., Nolte, M., & Schulte-Körne, G. (Hrsg.) (vierteljährlich seit 2012). Lernen und Lernstörungen. Bern: Hogrefe Verlag.
(C) Testkonstruktionen
- Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., Graf, M., Krinzinger, H., Delazer, M., & Willmes, K. (2009). TEDI-MATH: Test zur Erfassung numerisch-rechnerischer Fertigkeiten für 4-8 Jährige. Bern: Hans-Huber-Verlag.
- Kaufmann, L., Pastore, N., Moeller, K., Landerl, K., Mazzoldi, M., & Salandin, M. (2008). BVN/NPS 5-11: Neuropsychologisches Screening für 5- bis 11-jährige Kinder (deutschsprachige Version). Göttingen: Hogrefe Verlag.
(D) Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
- Kaufmann, L., Montanes, P., Jacquier, M., Matallana, D., Eibl, G., & Delazer, M. (2002). About the relationship between basic numerical processing and arithmetics in Alzheimer´s disease – a follow-up study. Brain and Cognition, 48, 398-405.
- Kaufmann, L. (2002). More evidence for the role of the central executive in retrieving arithmetic facts – a case study of severe developmental dyscalculia. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 24, 302-310.
- Kaufmann, L., Handl, P., & Thöny, B. (2003). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge: a pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36, 564-573.
- Kaufmann, L., Lochy, A., Drexler, A., & Semenza, C. (2004). Deficient arithmetic fact retrieval – storage or access problem? A case study. Neuropsychologia, 42, 482-496.
- Nuerk H.-C., Kaufmann L., Zoppoth S, & Willmes K. (2004). On the development of the mental number line: more or less or never holistic with increasing age? Developmental Psychology, 40(6), 1199-1211.
- Kaufmann, L., Delazer, M., Pohl, R., Semenza, C., & Dowker, A. (2005). Effects of a specific numeracy educational program in preschool children: a pilot study. Educational Research and Evaluation, 11, 405-431.
- Kaufmann, L., Koppelstaetter, F., Delazer, M., Siedentopf, C., Rhomberg, P., Golaszewski, S., Felber, S., & Ischebeck, A. (2005). Neural correlates of distance and congruity effects in a numerical Stroop task: an event-related fMRI study. NeuroImage, 25, 888-898.
- Delazer, M., Ischebeck, A., Domahs, F., Zamarian, A., Koppelstaetter, F., Siedentopf, C.M., Kaufmann, L., Benke, T., & Felber, S. (2005). Learning by strategies and learning by drill – evidence from an fMRI study. NeuroImage, 25, 838-849.
- Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2005). Numerical development: current issues and future perspectives. Psychology Science (Special Issue: Brain and Number), 47, 142-170.
- Kaufmann, L., Koppelstaetter, F., Siedentopf, C., Haala, I., Haberlandt, E., Zimmerhackl, L.-B., Felber, S., & Ischebeck, A. (2006). Neural correlates of a number-size interference task in children. NeuroReport, 17, 587-591.
- Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2006). Interference effects of a numerical Stroop paradigm in 9 to 12 year-old ADHD children. Child Neuropsychology, 12, 223-243.
- Zotter, S., Haberlandt, E., Gotwald, T., & Kaufmann, L. (2006). Funktionelle Neuroplastizität bei postpartalen posterioren Läsionen: zwei Fallberichte. Zeitschrift für Neuropsychologie, 17, 225-237.
- Krinzinger, H., Kaufmann, L., Dowker, A., Thomas, G., Graf, M., Nuerk, H.-C., & Willmes, K. (2007). Deutschsprachige Version des Fragebogens für Rechenangst (FRA) für 6- bis 9-jährige Kinder. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35(5), 341-451.
- Kaufmann, L., Vogel, S., Wood, G., Kremser, C., Schocke, M., Zimmerhackl, L.-B., & Koten, J.W. (2008). A developmental fMRI study of nonsymbolic numerical and spatial processing. Cortex, 44, 376-385.
- Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2008). Basic number processing deficits in ADHD: a broad examination of elementary and complex number processing skills in 9 to 12 year-old children with ADHD-C. Developmental Science, 11(5), 692-699.
- Kaufmann, L. (2008). Dyscalculia: Neuroscience and education. Educational Research, 50, 163-175.
- Kaufmann, L., Ischebeck, A., Weiss, E., Koppelstaetter, F., Siedentopf, C., Vogel, S.E., Gotwald, T., Marksteiner, J., & Wood, G. (2008). An fMRI study of the Numerical Stroop Task in Individuals with and without MCI. Cortex, 44, 1248-1255.
- Krinzinger, H., Kaufmann, L., & Willmes, K. (2009). Math anxiety and math ability in early primary school years. Journal of Psychoeducational Assessment, 27, 206-225.
- Wood, G., Ischebeck, A., Koppelstaetter, F., Gotwald, T., & Kaufmann, L. (2009). Developmental trajectories of magnitude processing and interference control: An fMRI study. Cerebral Cortex, 19(11), 2755-2765.
- Moeller, K., Pixner, S., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2009). Children's early mental number line: logarithmic or rather decomposed linear? Journal of Experimental Psychology, 103, 503-515.
- Kaufmann, L., Vogel, S.E., Kremser, C., Schocke, M., & Wood, G. (2009). Developmental dyscalculia: Compensatory mechanisms in left intraparietal regions in response to nonsymbolic magnitudes. Behavioral and Brain Functions, 5: 35.
- Moeller, K., Neuburger, S., Kaufmann, L., Landerl, K., & Nuerk, H.-C. (2009). Basic number processing deficits in developmental dyscalculia. Evidence from Eye-tracking. Cognitive Development, 24(4), 371-386.
- Kaufmann, L., Vogel, S., Starke, M., Kremser, C., & Schocke M. (2009). Numerical and non-numerical ordinality processing in children with and without developmental dyscalculia: Evidence from fMRI. Cognitive Development, 24(4), 486-494.
- Kaufmann, L., Zieren, N., Zotter, S., Karall, D., Scholl-Bürgi, S., Haberlandt, E., & Fimm, B. (2010). Predictive validity of attentional functions in differentiating children with and without ADHD: a componential analysis. Developmental Medicine & Child Neurology, 52(4), 371-378.
- Antonell, A., Del Campo, M., Magano, L.F., Kaufmann, L., Martínez de la Iglesia, J., Gallastegui, F., Flores, R., Schweigmann, U., Fauth, C., Kotzot, D., & Pérez-Jurado, L.A. (2010). Partial 7q11.23 deletions further implicate GTF2I and GTF2IRD1 as the main genes responsible for the Williams-Beuren syndrome neurocognitive profile. Journal of Medical Genetics, 47, 312-320.
- Pixner, S., Moeller, K., Nuerk, H.-C., Hermanova, V., & Kaufmann, L. (2011). Whorf reloaded: Language effects on non-verbal number processing in first grade – a trilingual study. Journal of Experimental Child Psychology, 108, 371-382.
- Krinzinger, H., Gregoire, J., Desoete, A., Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., & Willmes, K. (2011). Differential language effects on numerical skills in second grade. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(4), 614-629.
- Helmreich, I., Zuber, J., Pixner, S., Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2011). Language effect on children’s nonverbal number line estimations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(4), 598-613.
- Kaufmann, L., Wood, G., Rubinsten, O., & Henik, A. (2011). Meta-analysis of developmental fMRI studies investigating typical and atypical trajectories of number processing and calculation. Developmental Neuropsychology, 36, 763-787.
- Kaufmann, L., Pixner, S., Starke, M., Zotter, S., Köhle, J., Meraner, D., Kremser, C., Egger, K., Schocke, M., & Hofer, S. (2011). Neurocognition and brain structure in pediatric patients with type 1 diabetes. Journal of Pediatric Neuroradiology, 1, 25-35.
- Moeller, K., Pixner, S., Zuber, J., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2011). Early place-value understanding as a precursor for later arithmetic performance – a longitudinal study on numerical development. Research in Developmental Disabilities, 32, 1837-1851.
- Pixner, S., Zuber, J., Hermanova, V., Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2011). One language, two number-word systems and many problems: Numerical cognition in the Czech language. Research in Developmental Disabilities, 32, 2683-2689.
- Mann, A., Moeller, K., Pixner, S., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2011). Attentional strategies in place-value integration: A longitudinal study on two-digit number comparison. Journal of Psychology, 219, 42-49.
- Kaufmann, L., Pixner, S., & Goebel, S. (2011). Finger usage and arithmetic in adults with math difficulty: A case report. Frontiers in Cognition, 2, 254.
- Mann, A., Moeller, K., Pixner, S., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2011). Attentional strategies in place-value Integration. A longitudinal study on two-digit number comparison. Journal of Psychology, 219(1), 42-49.
- Kaufmann, L., & von Aster, M. (2012). The diagnosis and management of dyscalculia. Deutsches Ärzteblatt International, 109(45), 767-778. [DOI:10.3238/arztebl.2012.0767]
- Krinzinger, H., Kaufmann, L., Gregoire, J., Desoete, A., Nuerk, H.-C., & Willmes, K. (2012). Gender differences in early mathematics and the gender gap index: Differential effects for different numerical skills. International Journal of Gender, Science and Technology, 4(1), 62-77.
- Mann, A., Moeller, K., Pixner, S., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2012). On the development of Arabic three-digit number processing in primary school children. Journal of Experimental Psychology, 113(4), 594-601. [DOI:1016/j.jecp.2012.08.002]
- Wood, G., Pinheiro-Chagas, P., Júlio-Costa, A., Rettore Micheli, A., Krinzinger, H., Kaufmann, L., Willmes, K., & Geraldi Hasse, V. (2012). Math anxiety questionnaire: Similar latent structure in Brazilian and German school children. Child Development Research, Article ID 610192. [DOI: 1155/2012/610192]
- Kaufmann, L., Zotter, S., Pixner, S., Starke, M., Haberlandt, E., Steinmayr-Gensluckner, M., Egger, K., Schocke, M., Weiss, E.M., & Marksteiner, J. (2013). Brief report: CANTAB performance and brain structure in pediatric patients with Asperger syndrome. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 43, 1483-1490.
- Starke, M., Kiechl-Kohlendorfer, U., Kucian, K., Pupp Peglow, U., Kremser, C., Schocke, M., & Kaufmann, L. (2013). Brain structure, number magnitude processing and math proficiency in 6- to 7-year-old children born prematurely: A voxel-based morphometry study. NeuroReport, 24(8), 419-424.
- Pixner, S., Kaufmann, L. (2013). Prüfungsangst, Schulleistung und Lebensqualität ei Kindern der Schülern. Lernen und Lernstörungen, 2(2), 111-124.
- Cohen Kadosh, R., Dowker, A., Heine, A., Kaufmann, L., & Kucian, K. (2013). Interventions for improving numerical skills: Present and future. Trends in Neuroscience and Education, 2, 85-93.
- Kaufmann, L., Mazzocco, M., Dowker, A., von Aster, M., Göbel, S.M., Grabner, R.H., Henik, A., Jordan, N.C., Karmiloff-Smith, A., Kucian, K., Rubinsten, O., Szucs, D., Shalev R., & Nuerk, H.-C. (2013). Dyscalculia from a developmental and differential perspective. Frontiers in Developmental Psychology, 4:
- Klein, E., Bahnmueller, J., Mann, A., Pixner, S., Kaufmann, L., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2013). Language influences on numerical development – Inversion effects on multi-digit number processing. Frontiers in Developmental Psychology, 4:
- Schöfl, M., Beitel, C., Kloo, D., & Kaufmann, L (2014). Validity of a German version of the Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF) in a child sample with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Diagnostica, 60(4), 181-196. [Article in German]
- Schöfl, M., Kloo, D., & Kaufmann, L. (2014). Planning Skills in Elementary School Children with ADHD and Dyslexia: A Comparison of Parent Ratings and Neuropsychological Test Performance. Lernen und Lernstörungen, 3, 1-21. [Article in German]
- Goebel, S.M., Moeller, K., Pixner, S., Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2014). Language affects symbolic arithmetic in children: The case of number word inversion. Journal of Experimental Child Psychology, 119, 17-25.
- Weiss, E.M., Gschaidbauer, B., Kaufmann, L., Papousek, I., & Fink, A. (2014). Kreativität und Autismus. Kindheit und Entwicklung, 23(1), 13-22.
- Klein, E., Moeller, K., Kiechl-Kohlendorfer, U., Kremser, C., Starke, M., Cohen Kadosh, R., Pupp-Peglow, U., Schocke, M., & Kaufmann, L. (2014). Processing of intentional and automatic number magnitudes in children born prematurely – Evidence from fMRI. Developmental Neuropsychology, 39(5), 342-364.
- Von Rhein, M., Kugler, J., Dimitropoulus, A., Liamlahi, R., Knirsch, W., Latal, B., & Kaufmann, L. (2015). Persistence of visuo-constructional and executive deficits in adolescents after open-heart surgery. Research in Developmental Disabilities, 36, 303-310.
- Mayer, D., Diwo, A., Imarhiagbe, D., Erler, S., Marksteiner, J., & Kaufmann, L. (2015). Differentialdiagnostischer Nutzen der CERAD neuropsychologischen Testbatterie für Patienten mit leichter kognitiver Störung mit und ohne depressiver Symptomatik: Eine retrospektive Studie. Zeitschrift für Neuropsychologie, 26(2), 131-142.
- Wehrle, F., Kaufmann, L., Benz, L.D., Huber, R., Tuura, R., O’Gorman, R.L., Latal, B., & Hagman, C.F. (2016). Very Preterm Adolescents Show Impaired Performance With Increasing Demands In Executive Function Tasks. Early Human Development, 92, 37-43.
- Ninaus, M., Moeller, K., Kaufmann, L., Fischer, M.H., Nuerk, H.-C., & Wood, G. (2017). Cognitive mechanisms underlying directional and non-directional spatial-numerical associations across the lifespan. Frontiers in Psychology, 8: 1421.
- Weiss, E.M., Gschaidbauer, B., Kaufmann, L., Fink, A., Schulter, G., Mittenecker, E., & Papousek, I. (2017). Age-related differences in inhibitory control and memory updating in boys with Asperger syndrome. European Archive of Psychiatry and Clinical Neurosciences, 267, 651-659.
- Kaufmann, L., Huber, S., Mayer, D., Moeller, K., & Marksteiner, J. (2018). The CERAD neuropsychological assessment battery is sensitive to alcohol-related cognitive deficiencies in elderly patients: A retrospective matched case-control study. Journal of the International Neuropsychological Society, 24, 360-371.
- Kaufmann, L., Wood, G., Robertson, M., Marksteiner, J., & Kober, S. (2019). EEG-neurofeedback as a training method for cognitive and non-cognitive functions in early dementia: A case report. Lernen und Lernstörungen, 8(3), 179-189.
- Bramboeck, V., Moeller, K., Marksteiner, J., & Kaufmann, L. (2020). Loneliness and burden perceived by family caregivers of patients with Alzheimer Disease. American Journal of Alzheimer’s Disease & Other Dementias, 35,1-8.
- Kaufmann, L., von Aster, M., Göbel, S.M., Marksteiner, J., & Klein, E. (2020). Developmental dyscalculia in adults: Current issues and open questions for future research. Lernen und Lernstörungen, 9(2), 126-137.
- Kaufmann, L., Moeller K., & Marksteiner J. (2021). Pain and associated neuropsychiatric symptoms in patients suffering from dementia: Challenges at different levels and proposal of a conceptual framework. Journal of Alzheimer's Disease, 83, 1003-1009. DOI 10.3233/JAD-210263
(E) Sonstiges
Editorials
- Kaufmann, L., & Dowker, A. (2009). Typical development of numerical cognition: Behavioral and neurofunctional issues. Journal of Experimental Child Psychology, 103(4), 395-399. [DOI 10.1016/j.jecp.2009.05.003]
- Dowker, A., & Kaufmann, L. (2009). Atypical development of numerical cognition: Characteristics of developmental dyscalculia. Cognitive Development, 24(4), 339-342. [DOI 10.1016/j.cogdev.2009.09.010]
- Fischer, M., Kaufmann, L., & Domahs, F. (2012). Finger counting and numerical cognition. Frontiers in Cognition, 3: 108 [DOI: 10.3389/fpsyg.2012.00108]
- Kaufmann, L., Pixner, S., Schulte-Körne, M., & von Aster, M. (2012). Warum eine neue Zeitschrift? Lernen und Lernstörungen, 1, 5-6.
- Kaufmann, L., & von Aster, M. (2013). Geistig fit im Alter? Lernen als lebenslanger Entwicklungsprozess. Lernen und Lernstörungen, 2(3), 129-130.
- Kaufmann, L., Lipka, M., Chaudhuri, U. et al. (2014). Endlich Realität: Wissenschaft und Anwendung im Dialog. Lernen und Lernstörungen, 3(1), 5-6.
- Von Aster, M., & Kaufmann, L. (2014). ADHS – was ist das eigentlich? Lernen und Lernstörungen, 3(2), 83-84. [Editorial]
- Kaufmann, L., & von Aster, M. (2014). Neuroplastizität und Lernen über die Lebensspanne. Lernen und Lernstörungen, 3(4), 323-325.
- Kaufmann, L. & von Aster, M. (2017). ADHS: Eine komplexe und facettenreiche Entwicklungsstörung. Lernen und Lernstörungen, 6(3), 111-112.
- Kaufmann, L. & von Aster, M. (2020). Life-long learning. Lernen und Lernstörungen, 9(2), 83-84.
- Von Aster, M., Kaufmann, L., Corvacho del Toro, I. et al. (2020). Lerntherapie für die Welt. Lernen und Lernstörungen, 9(3), 149-150.
- Kaufmann, L. & von Aster, M. (2021). Der Transfer zwischen Forschung und Praxis: Ein Dauerbrenner. Lernen und Lernstörungen, 10(2), 1-3.
- von Aster, M. & Kaufmann, L. (2022). 10 Jahre Lernen und Lernstörungen: Ein Blick "zurück in die Zukunft". Lernen und Lernstörungen, 11(1), 1-3,
Eingeladene Kommentare in Fachzeitschriften
- Kucian, K., & Kaufmann, L. (2009). A developmental model of number representations. Behavioral and Brain Sciences, 32, 340-341 [doi:10.1017/S0140525X09990069]. A commentary to Cohen Kadosh, R., & Walsh, V. (2009). Numerical representations in the parietal lobes: Abstract or not abstract? Behavioral and Brain Sciences, 32, 313-373.
- Kaufmann, L. & von Aster, M. (2017). Genome editing: Wollen wir das wirklich? Lernen und Lernstörungen, 6(3), [Rubrik: Wissen - kurz notiert]
Eingeladene Buch- und Zeitschriftenbeiträge
- Kaufmann, L., Proksch, K., & Mrakotsky, C. (2005). Entwicklungsneuropsychologie. In J. Lehrner, G. Pusswald, E. Fertl, W. Strubreither, & I. Kryspin-Exner (Hrsg.), Klinische Neuropsychologie: Grundlagen – Diagnostik - Rehabilitation (S. 373-381). Wien, New York: Springer Verlag.
- Kaufmann, L., Handl, P., & Delazer, M. (2005). Dyskalkulie-Förderung: eine kognitiv-neuropsychologische Perspektive. In: M. Von Aster & J.H. Lorenz (Hrsg.). Rechenstörungen bei Kindern: Neurowissenschaft, Psychologie, Pädagogik (S. 178-201). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & CoKG.
- Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2006). Die Entwicklung des Rechnens und dessen Störungen: Genese, Modelle, Diagnostik und Intervention. Zeitschrift für Legasthenie und Dyskalkulie, 2, 11-16.
- Galonska, S., & Kaufmann, L. (2006). Intervention bei entwicklungsbedingter Dyskalkulie. Sprache, Stimme, Gehör: Zeitschrift für Kommunikationsstörungen, 30, 171-178.
- Krinzinger, H., & Kaufmann, L. (2006). Rechenangst und Rechenleistung. Sprache, Stimme, Gehör: Zeitschrift für Kommunikationsstörungen, 30, 160-164.
- Kaufmann, L., & Nuerk, H.-C. (2007). Zahlenverarbeitung: Typische und atpyische Entwicklungsverläufe. In L. Kaufmann, H.-C. Nuerk, K. Konrad & K. Willmes (Hrsg.), Kognitive Entwicklungsneuropsychologie (S. 383-398). Göttingen: Hogrefe Verlag.
- Kaufmann, L. & Nuerk, H.-C. (2008). Therapie der Dyskalkulie. In S. Gauggel und M. Herrmann (Hrsg.), Handbuch der Neuro- und Biopsychologie (S.760-764). Göttingen: Hogrefe-Verlag.
- Nuerk, H.-C. & Kaufmann, L. (2008). Dyskalkulie. In S. Gauggel und M. Herrmann (Hrsg.), Handbuch der Neuro- und Biopsychologie (S. 598-603). Göttingen: Hogrefe-Verlag.
- Kaufmann, L. (2008). Neural correlates of number processing and calculation: developmental trajectories and educational implications. In A. Dowker (Ed.), Mathematical Difficulties: Psychology and Intervention. London: Elsevier.
- Handl, P., & Kaufmann, L. (2008). Numerische Frühförderung: Wie spezifisch sind Interventionseffekte?Prävention und Rehabilitation, 20, 140-148.
- Pixner, S., & Kaufmann, L. (2008). Wächst sich Dyskalkulie wieder aus? Eine Einzelfalldarstellung bei Dyskalkulie im Jugendalter. Prävention und Rehabilitation, 20, 131-139.
- Kain, W., Landerl, K., & Kaufmann, L. (2008). Komorbidität bei ADHS. Monatsschrift für Kinderheilkunde, 156, 757-767.
- Kaufmann, L., Mrakotsky, C., & Kain, W. (2011) (2. Aufl.). Klinische Kinderneuropsychologie. In: Lehrner, G. Pusswald, E. Fertl, W. Strubreither, & I. Kryspin-Exner (Hrsg.), Klinische Neuropsychologie: Grundlagen–Diagnostik-Rehabilitation (S. 173-183). Wien/New York: Springer.
- Kaufmann, L., & Kain, W. (2011) (2. Aufl.). Ausgewählte Störungsbilder in Kindheit und Jugend. In J. Lehrner, G. Pusswald, E. Fertl, W. Strubreither, I. Kryspin-Exner (Hrsg.), Klinische Neuropsychologie: Grundlagen – Diagnostik – Rehabilitation (S. 453-464). Wien, New York: Springer Verlag.
- Kaufmann, L., & Kain, W. (2011) (2. Aufl.). Neuropsychologische Diagnostik und Intervention in Kindheit und Jugend. In J. Lehrner, G. Pusswald, E. Fertl, W. Strubreither, I. Kryspin-Exner (Hrsg.), Klinische Neuropsychologie: Grundlagen – Diagnostik – Rehabilitation (S. 713-724). Wien, New York: Springer Verlag.
- Kaufmann, L. (2011). Book review: The Oxford handbook of eye movements“, edited by SP Liversedge, ID Gilchrist, S Everling; Oxford University Press 2011. Perception, 40, 1393-1394. [doi:10.1068/p4011rvw]
- Kaufmann, L., & Pixner, S. (2012). New approaches to teaching early number skills and to remediate number fact dyscalculia. In D. Molfese, Z. Breznitz, V. Berninger & O. Rubinsten (Eds.) Reading, Writing, Mathematics And The Developing Brain: Listening To Many Voices (pp. 277-294). Springer Publications. [DOI 10.1007/978-94-007-4086-0_15]
- Kaufmann, L., Handl, P., Delazer, M., & Pixner, S. (2013). Wie Kinder rechnen lernen und was ihnen dabei hilft. Eine kognitiv-neuropsychologische Perspektive. In M. von Aster & J.H. Lorenz (2. Auflage), Rechenstörungen bei Kindern (S. 231-258). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
- Kaufmann, L., Kucian, K., & von Aster, M. (2014). Brain correlates of numerical abilities. In: R. Cohen-Kadosh, & A. Dowker (Eds.), Handbook of Mathematical Cognition. Oxford: University Press. [DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199642342.013.009]
- Kucian, K., Kaufmann, L., & von Aster, M. (2014). Development of the numerical brain. In: R. Cohen-Kadosh, & A. Dowker (Eds.), Handbook of Mathematical Cognition. Oxford: University Press. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199642342.013.008]
- Moeller, K., Klein, E., & Kaufmann, L. (2017). Bedeutung der neurokognitiven und bildgebenden Befunde für ein besseres Verständnis von Rechenschwierigkeiten. In: Fritz, A., Schmidt, S. & Ricken, G. (Hrsg.) (3. Auflage). Handbuch Rechenschwäche: Lernwege, Schwierigkeiten und Hilfen bei Dyskalkulie (S. 80-95). Weinheim: Beltz.
- Kaufmann, L. & von Aster, M. (2020). Umschriebene Entwicklungsstörungen schulischer Fertigkeiten. In: Kölch, M., Rassenhofer, M., & Fegert, J.M. (Hrsg.), Klinikmanual für Kinder- und Jugendpsychiatrie und –psychotherapie (S. 435-454). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58418-7_25
- Klein, E., Jung, S., & Kaufmann, L. (2021). A neuropsychological perspective on language and number processing. In: Fritz, A, Gürsoy, E., & Herzog, M. (Eds.), Diversity dimensions in mathematics and language learning: Perspectives on culture, education and multilingualism. Berlin: DeGruyter. https://doi.org/10.1515/9783110661941-003
- Von Aster, M., Kaufmann, L., McCaskey, U., & Kucian, K. (2021). Rechenstörungen im Kindes- und Jugendalter. In: Fegert, J.M., Eggers, C., Resch, F. et al., (Hrsg.) (3. Aufl.). Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters. Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49289-5_120-1