Secondary School of Grein
   
  The secondary school of Grein decided for several reasons to install a school approach in ICT: because ICT-education is a modern trend, because they wanted to stop the de-crease in the number of students, and because they wanted to increase the level of stu-dents' performance. The attractiveness of this ICT main emphasis is already recogniz-able in the first year. The enrolments for the ICT-class show an above-average increase. Whether the level of students' performance in general could be increased will be an-swered in three years, when the first ICT class graduates. Many difficulties are con-nected with the installation of an ICT school approach in Austria. For example: The teachers have to be trained in several ICT-subjects, but the demand for ICT-training far exceeds the availability.

 
  Die Hauptschule Grein hat aus mehreren Gründen beschlossen, einen Schwerpunkt in IKT zu bilden: Einerseits weil der Trend in Richtung IKT geht, weil die Schülerzahlen ohne Schwer-punkt zu sinken drohen und das Ausbildungsniveau der Hauptschule gesteigert werden soll. Die Attraktivität des IKT-Schwerpunktes ist schon im ersten Jahr deutlich erkennbar. Die Anmel-dungen für die IKT-Klasse sind überdurchschnittlich angestiegen. Ob das Ausbildungsniveau dadurch generell gesteigert wird, kann erst in drei Jahren beurteilt werden, wenn die ersten Ab-solventen der IKT-Klasse von der Schule abgehen. Einen IKT-Schwerpunkt in der Hauptschule einzuführen, ist in Österreich mit einigen Schwierigkeiten verbunden: Ein Beispiel: Die Lehre-rInnen müssen entsprechend ausgebildet werden, die Nachfrage nach EDV-Kursen übersteigt aber um ein Vielfaches das Angebot.