Political Communication & Media

hand-1592415_1920
Credit: Pixabay.com.



 
About

The research area focuses on:

  • election campaigns
  • election posters
  • candidates in the election campaign
  • sentiment analysis of political communication

 

Members

Mag. Lore Hayek, MSc PhD (  contact)

Univ.-Prof. Mag. Dr. Marcelo Jenny (  contact |   publications)

Em. Univ.-Prof. Dr. Dr. Günther Pallaver (  website)

 

Current Projects

  • 100 Jahre Landtagswahlplakate

    Lore Hayek, 2020-2021, Vice Rector for Research (University of Innsbruck)

    Wahlplakate sind im Langzeitvergleich eines der wichtigsten Wahlkampfinstrumente in österreichischen Wahlkämpfen. Die Analyse von Wahlplakaten über einen längeren Zeitraum leistet einen wesentlichen Beitrag zum Verständnis der Entwicklung von politischen Kommunikationsprozessen. Politikwissenschaftliche Analysen beschränken sich jedoch auf Plakate aus nationalen Wahl-kämpfen (Hayek, 2016). Mit dem beantragten Projekt soll diese Forschungslücke geschlossen und die Wahlplakate aller Landtagswahlen zwischen 1920 und 2020 erfasst und analysiert werden. Mit dem Projekt werden drei Ziele verfolgt: erstens, die Analyse der Entwicklung politischer Kampagnenführung auf regionaler Ebene in Österreich über 100 Jahre; zweitens, die Überprüfung von Langzeittrends in der politischen Kampagnenführung in Österreich und drittens, die Vorbereitung meines Habilitationsprojektes, welches Kommunikationsdynamiken zwischen nationaler und regionaler politischer Ebene in Österreich zum Inhalt haben wird. Mittels quantitativer Inhaltsanalyse werden 3000 Plakate aus 135 Landtagswahlkämpfen erfasst. Die Forschungsergebnisse werden auf der EPSA Annual Conference im Juni 2021 präsentiert und beim Journal Electoral Studies zur Publikation eingereicht.

  • 100 Years of Election Posters. A longitudinal study of political campaigning in Austria

    Lore Hayek, 2019-2020, Tiroler Wissenschaftsförderung (TWF)

    Abstract:

    This project pursues three objectives: First, to produce an exhaustive database of all election poster campaigns that have ever taken place in Austria, and to describe the development of poster campaigning over a century. The first research question therefore is which designs did parties choose for themselves when addressing voters directly? Second, to test whether the campaign strategies of personalization and negative advertising follow similar patterns in the first half of the twentieth century as they do in the period analysed in Hayek (2016). The second and third research questions are to what extent did parties focus their poster campaigns on their top candidates and to what extent did parties use negative messages on their election posters. Third, the project seeks to provide the basis for future comparative studies with other countries in which election posters play an important role, such as Sweden, the Netherlands or Germany.

 

Current Publications

Election Campaigns

jenny-hayek 2018 Landtagswahl-tirolHayek, Lore/Jenny, Marcelo (2019): Die Landtagswahl Tirol 2018, in: Karl, Beatrix/Mantl, Wolfgang/Poier, Klaus/Prisching, Manfred/Anita Ziegerhofer (eds.), Steirisches Jahrbuch für Politik 2018, Wien: Böhlau, 129-134.

 
 

 

 

Hayek 2019 Politika2019Hayek, Lore (2019): Kampagnen und Medien im Tiroler Landtagswahlkampf 2018, in: Engl, Alice/Pallaver, Günther/Alber, Elisabeth (eds.): Politika 19. Südtiroler Jahrbuch für Politik/Annuario di politica dell’Alto Adige/Anuar de politica dl Südtirol, Bozen: Edition Raetia, 63-80.
 

 

 

Hayek, Lore (2019): Austria, in: Novelli, Eduardo/Johansson, Bengt (eds.): 2019 European elections campaign. Images, topics, media in the 28 members states, Brüssel: European Parliament, 36-42.

 

Hayek 2018 Jahrbuch TirolHayek, Lore (2018): Kampagnen und Medien im Landtagswahlkampf 2018, in: Karlhofer, Ferdinand/Pallaver, Günther (eds.): Politik in Tirol - Jahrbuch 2019, Innsbruck u.a.: Studienverlag, 43-56.

 

 

 

 

Jenny, Marcelo/Haselmayer, Martin (2018): Friendly fire? Negative campaigning among coalition partners, in: Research and Politics (July-September), 1–9.

Jenny, Marcelo/Eder, Nikolaus/Müller, Wolfgang C. (2017): Manifesto functions: How party candidates view and use their party's central policy document, in: Electoral Studies 45 (1), 75-87. 

 

Election Posters

Hayek_2016_LITHayek, Lore  (2016): Design politischer Parteien: Plakatwerbung in österreichischen Wahlkämpfen, Münster: LIT Verlag.

 

 

 


Candidate Selection

jenny_2018_selectionJenny, Marcelo (2018): Austria: tradition and innovation in legislative candidate selection, in: Coller, Xavier/Cordero, Guillermo/Jaime-Castillo, Antonio M. (eds.): The Selection of Politicians in Times of Crisis, Abingdon: Routledge, 31-48.

 

 

 

jenny_2018_democratizingJenny, Marcelo (2018): Intra-party democracy and Internet: The Case of NEOS in Austria, in: Coller, Xavier/Cordero, Guillermo (eds.): Democratizing Candidate Selection in times of Crisis: New Methods, Old Receipts? Basingstoke: Palgrave, 77-98.


 

 

Sentiment analysis of political communication

Jenny, Marcelo/Haselmayer, Martin (2017): Sentiment analysis of political communication: Combining a dictionary approach with crowdcoding, in: Quality & Quantity 51 (6), 2623-2646.

Jenny, Marcelo/Rudkowsky, Elena/Haselmayer, Martin/Wastian, Matthias/Emrich, Štefan/Sedlmair, Michael (2018): More than Bags of Words: Sentiment Analysis with Word Embeddings, in: Communication Methods and Measures, 1-18.

Nach oben scrollen