Ringvorlesung WiSe 2022/23
Geschlecht, Ethnizität, Kultur: Körper im Spannungsfeld von Unterwerfung und Subversion

Außerhalb des Vorlesungsprogramms laden wir ein zur ...
Performance Lecture:
QueerBeograd Cabaret, trans-border body and the politics of interconnectedness
Ivana Marjanović

 

Abstract:

Ivana Marjanović presents her dissertation project which focuses on QueerBeograd collective’s artistic-activist project QueerBeograd Cabaret between the years 2006 and 2008 focusing on the question how the politics of interconnectedness was formulated in the praxis of the activist cabaret.

QueerBeograd Cabaret as a performance platform contributed not only to the practice of interpellation by the politics of interconnectedness but also to its elaboration, situating it locally and transnationally through activist practices that cut across geo-political divides and established forms of mobility that contested the naturalised construct of the borders of nations. In this, they connected to the knowledge created in the local histories of activism, especially forms of cultural activism that had already existed in socialist Yugoslavia and had maintained continuities during the periods of the wars in the 1990s, such as feminist cross-border activism. This form of transborder politics that has resulted from practices of border crossing in the post-Yugoslav context merges in QueerBeograd Cabaret with transnational movements of overcoming limits of borders of national and supranational formations that at the same time as defining belonging based on citizenship also created technologies of gender policing. QueerBeograd Cabaret created a space where each of its three main fields of direct action—queer, no-border politics and anti-fascism—contributed to the disruption of the borders and boundaries defined by gender and sexuality regimes that produce “male and female”, “hetero and homo”, the geo-political borders of the EU and the borders created by nationalist wars and nation-state forms of nation-centrism. In this, the cabaret not only staged new forms of subjectivity, the multitude through artistic performances, but it took part in the production of new forms of citizenship that unsettled nation and capitalism through the trans-border body.


Zur Person:

Ivana Marjanović wurde in Belgrad geboren. Sie hat das Studium der Kunstgeschichte an der Universität Belgrad im Jahr 2005 abgeschlossen. 2017 hat sie an der Akademie der bildenden Künste Wien promoviert (Staging the Politics of Interconnectedness between Queer, Anti-fascism and No Borders Politics. The Case of QueerBeograd Cabaret”). Seit 2005, ist Ivana Marjanović als Kunsthistorikerin, Forscherin, Autorin, Kuratorin und Kulturproduzentin in den Bereichen Zeitgenössische Kunst, Kultur und Theorie tätig. Sie hat zahlreiche Kunstprojekte und Publikationen konzipiert und organisiert, sowie eine Reihe von Texten in internationalen Publikationen veröffentlicht. 2006 hat sie gemeinsam mit Vida Knezević den Belgrader Kunstraum Galerie Kontekst gegründet und bis 2009 geleitet. In den Jahren 2016-2018 war Ivana Marjanović gemeinsam mit Nataša Mackuljak künstlerische Leiterin und Geschäftsführerin des Wiener Kunst- und Kulturfestivals Wienwoche. Seit August 2019 ist sie künstlerische Leiterin und Geschäftsführerin des KUNSTRAUM INNSBRUCK. Seit 2019 ist sie Teil des neuen Redaktionsteams des Magazins „Migrazine“ - Online Magazin von Migrantinnen für alle.

 


 

Zeit: Donnerstag, 19. Januar 2023, 17:15-18:45
Ort: Campus Innrain, Hörsaal 7 (EG)

Der Vortrag im Rahmen der Performance Lecture bildet den Abschluss der RVO. Die Performance Lecture ist nicht prüfungsrelevant.

MA Gender, Kultur und Sozialer Wandel, Wahlmodul 4 und Angebot für alle MA Studien, Interdisziplinäre Kompetenzen

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