Dr. Janine C. Maegraith

E-Mail:  cjm80@cam.ac.uk

Newnham College, Cambridge

Zur Person

Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Projekt "Rechtsräume & Geschlechter-ordnungen als soziale Prozesse – transregional. Vereinbaren und Verfügen in städtischen und ländlichen Kontexten des südlichen Tirol vom 15. bis zum frühen 19. Jahrhundert"

Research associate on the project "Legal spaces and gender order as social processes in a trans-regional perspective. Negotiating and stipulating in urban and rural contexts of Southern Tyrol from the fifteenth to the early nineteenth century"

Freie Historikerin in Cambridge, England

Freelance historian and researcher in Cambridge, England

Special Supervisor in History

forschungsevaluation_rechtsraeume

Geboren in Stuttgart, Studium der Geschichte und Geschichte der Naturwissenschaften und Technik an der Universität Stuttgart, Magister Artium 1997, Dr. phil. 2005.

Born in Stuttgart, studied history and history of science and technology at the University of Stuttgart; M.A. 1997; Ph.D. 2005.

Schwerpunkte

Geschichte der frühen Neuzeit Zentraleuropas mit Fokus auf materielle Kultur und Konsum, Sozialgeschichte und Sozialgeschichte der Medizin, Rechts- und Gendergeschichte, Geschichte der Frauenorden und die Auswirkung der Säkularisation.

Research interests: Early modern history of Central Europe, with focus on consumption and material culture, social history and social history of medicine, legal history and gender studies; the history and development of female religious orders and the impact of the secularization.

Networks

"Materielle Kultur und Konsum im Europa der Frühen Neuzeit / Material Culture and Consumption in Early Modern Europe"

"Cambridge New Habsburg Studies Network"

Books, authored and co-edited

2006. Das Zisterzienserinnenkloster Gutenzell. Vom Reichskloster zur geduldeten Frauengemeinschaft (Epfendorf) [The Cistercian Convent of Gutenzell. From Imperial Convent to Tolerated Community of Women].

2012. Between Revival and Uncertainty. Monastic and Secular Female Communities in Central Europe in the Long Eighteenth Century. European Social Fund, Silesian University Opava [Veronika Capska – Ellinor Forster – Janine Ch. Maegraith - Christine Schneider].

Articles

2015. ‘Konfliktpotenzial und Streitgegenstände im Kontext ehelicher Vermögensregime‘ [with Margareth Lanzinger, Ellinor Forster, Siglinde Clementi, Christian Hagen], Frühneuzeit-Info, 104-115.

2015. ‘Alte Gewohnheiten unter neuem Namen? Die Angleichung Schlesiens durch die österreichischen Eherechtsnormen im späten 18. und frühen 19. Jahrhundert’, in: Region w Państwie – Państwo w Regionie. Górny Śląsk w państwie Hohenzollernów i Habsburgów (1742–1918). Region im Staat – Staat in der Region. Oberschlesien im Staat der Hohenzollern und der Habsburger (1742–1918), Szkice archiwalno-historyczne nr 12, 13-53. [with Ellinor Forster].

2015. ‘A precarious balance between competing interests. Death-related stipulation in South Tirol c. 1350–1600’, in: Mia Korpiola and Anu Lahtinen (eds.), Planning for Death: Wills, Inheritance and Property Strategies in Medieval and Reformation Europe [with Christian Hagen and Margareth Lanzinger] [submitted].

2015. Zucker, Gewürze und Kaffee: Luxusgüter hinter Klostermauern. Das Beispiel der Zisterzienserinnen-Abtei Gutenzell 1670-1770‘, Heimatkundliche Blätter für den Kreis Biberach 2015/1, 10-21

2015. ‘Consumption and Material Life’ in: Hamish Scott (ed.), Oxford Handbook of Early Modern European History, vol. I, ch. 14, 369-397 [with Craig Muldrew]

2014. ‘Medical Surveys in Central Europe and the Role of the “Enlightened Physician”’ in: Veronika Čapská in collaboration with Robert Antonín and Martin Čapský, Processes of Cultural Exchange in Central Europe, 1200−1800, Opava 2014, 179-206

2013. ‘Wie wirkte das Konzil auf die Frauenklöster?’, Momente. Beiträge zur Landeskunde von Baden-Württemberg 2, 26-27