Autoethnographische Schreibwerkstatt

Die eigene Wahrnehmung als Bestandteil kulturwissenschaftlicher Analyse

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Details

Workshopleitung: Prof. Brigitte Bönisch-Brednich (Victoria University of Wellington, Neuseeland), Visiting Fellow am FSP Kulturelle Begegnungen - Kulturelle Konflikte

Autoethnographie bereichert das wissenschaftliche Denken und Verfassen von Texten in doppelter Hinsicht. Als qualitative Methode unterstützt sie den wissenschaftlichen Erkenntnisprozess wenn die forschende Person selbst Teil des Feldes oder das eigene Erleben das Forschungsthema selbst ist. Als ethnographische Schreibtechnik erlaubt Autoethnographie, die eigene Position zu formulieren, das eigene Erkenntnisinteresse zu schärfen und aus der (Selbst)Beobachtung heraus einen individuellen analytischen Schreibstil weiter zu entwickeln. In ihrer Einführung in die Autoethnographie betonen Tony Adams, Stacy Holman Jones and Carolyn Ellis, that autoethnography “uses a researcher’s personal experience to describe and critique cultural beliefs, practices, and experiences; acknowledges and values a researcher’s relationships with others; uses deep and careful self-reflection—typically referred to as ‘reflexivity’—to name and interrogate the intersections between self and society, the particular and the general, the personal and the political” (2014, 2).

In diesem Workshop werden Schreibübungen dazu benutzt, die eigene Wahrnehmung zu schärfen, mit der Gruppe zu teilen und die eigenen Texte zur Analyse zu nutzen. Das Ziel ist, Selbstvertrauen in die eigene Beobachtungsgabe zu stärken, das Zutrauen, in die eigenen interpretativen Fähigkeiten zu entwickeln und Freude am Formulieren ethnographischer Texte zu finden.

Alle Teilnehmer*innen bekommen sechs Tage vor dem Workshop eine Schreibaufgabe gestellt (ca. drei Seiten Text), die sich auf reflektive Beobachtung eines Erlebnisses konzentriert. Diese Texte werden mit der Gruppe geteilt und fließen in die analytische Arbeit ein. Im Workshop selbst folgen eine Reihe von kürzeren Schreibaufgaben, die darauf abzielen, die oben genannten Fähigkeiten zu erlernen oder weiter zu entwickeln: Beobachtung, Analyse, Freude am Schreiben.

Vorbereitende Lektüre ist nicht notwendig; für Interessierte empfehle ich:

Tony E. Adams, Stacy Holman Jones & Carolyn Ellis (2014) Autoethnography. Oxford University Press: Oxford, 1-20.

Brigitte Bönisch-Brednich (2018) Reflecting on the Mobile Academic. Auto-Ethnographic Writing in the Knowledge Economy. Learning and Teaching 11: 2, 69–91.

Carolyn Ellis (2020 [2009]) Revisions. Autoethnographic Reflections on Life and Work. Routledge: London & New York.

Kirin Narayan (2012) Alive in the Writing. Creating Ethnography in the Company of Chekhov. University of Chicago Press: Chicago.

Organisatorisches

Zeit: Donnerstag, 06.10.2022, 15:00-18:00 Uhr // Freitag, 07.10.2022, 09:00-12:00Uhr

Ort: Karl-Schönherr-Straße 3, 6020 Innsbruck, Besprechungsraum (Hochpaterre)

Zeitumfang:

  • Eine Stunde Vorbereitung (Schreibaufgabe)  in der Woche vor dem Workshop
  • Insgesamt ca. sieben Stunden Workshop, geteilt in einen Nachmittag und Vormittag.

Sprache: Deutsch oder Englisch, je nach Bedarf.

Um Anmeldung bis zum 03.10.2022 per Mail an fsp-kultur@uibk.ac.at wird gebeten. 

 

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Writing Autoethnography 

Writing about and with the Self as Cultural Analysis   

Details

Convener: Prof. Brigitte Bönisch-Brednich (Victoria University of Wellington, New Zealand), Visiting Fellow at the Research Area Cultural Encounters - Cultural Conflicts

Autoethnography as a method helps to increase awareness of one’s position in the field and to understand the self in in our own research projects (if that applies). Honing our autoethnographic thinking and writing skills means we will be able to understand ourselves as an ethnographic subject, to take seriously our own encounters with life around us and analyse ourselves as part of the social and cultural aspects we try to understand. We will observe, take note and analyse with enhanced confidence in our skills as an ethnographer.

In their introduction to Autoethnography Tony Adams, Stacy Holman Jones and Carolyn Ellis note, that autoethnography “uses a researcher’s personal experience to describe and critique cultural beliefs, practices, and experiences; acknowledges and values a researcher’s relationships with others; uses deep and careful self-reflection—typically referred to as ‘reflexivity’—to name and interrogate the intersections between self and society, the particular and the general, the personal and the political” (2014, 2).

The workshop will utilise writing tasks to enhance awareness of the Self as a subject of analysis; the written texts will be shared with the group in order to support our interpretation skills and create a collective source for analysis. The aim is to strengthen confidence in observation, interpretation and finding pleasure in ethnographic writing.

Six days before the workshop commences participants will be given a writing exercise (ca. three pages long), that encourages retrospective description of a self-chosen experience. These texts will be shared with the group in advance and will be included in our analytical discussions. This will be followed by shorter writing tasks during the workshop. All exercises are designed to develop and refine the skills I listed above.

Advance reading of literature is not expected; but I recommend the following publications in case you like to know more about the topic:

Tony E. Adams, Stacy Holman Jones & Carolyn Ellis (2014) Autoethnography. Oxford University Press: Oxford, 1-20.

Brigitte Bönisch-Brednich (2018) Reflecting on the Mobile Academic. Auto-Ethnographic Writing in the Knowledge Economy. Learning and Teaching 11: 2, 69–91.

Carolyn Ellis (2020 [2009]) Revisions. Autoethnographic Reflections on Life and Work. Routledge: London & New York.

Kirin Narayan (2012) Alive in the Writing. Creating Ethnography in the Company of Chekhov. University of Chicago Press: Chicago.

Organizational information

Date: Thursday, October 6th, 2022, 3 pm - 6 pm // Friday, October 7th, 2022, 9 am - 12 am

Location: Karl-Schönherr-Straße 3, 6020 Innsbruck, "Besprechungsraum" (first floor)

Time to be committed:

  • One Hour writing time before the workshop.
  • The workshop will last about seven hours; one afternoon and the following morning.

 Language: German or English, depending on students' needs

Please register for this workshop via e-mail to fsp-kultur@uibk.ac.at until October 3rd, 2022. 

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